Mega rabaty na BLACK WEEK! Zapisz się do 29.11.2024 r. i użyj kodu BW.PCKP
Odbierz aż 30% zniżki na wszystkie nasze szkolenia, kursy i Live Meetingi.

Prawo Pracy
12.11.2023 r.
3 min

6 miesięcy na zakup monitorów dla pracowników pracujących przy laptopach

Ekspert PCKP

Skopiuj link
Prawo Pracy
12.11.2023r.
3 min

W ostatnich latach bardzo szybko rozwija się rynek technologii. Mimo to rozporządzenie dotyczące zasad BHP dla pracowników pracujących przy monitorach ekranowych nie było jak dotąd zmieniane. 2 listopada 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Rodziny I Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wejdzie ono w życie 17 listopada 2023 roku.

Jak informowaliśmy już wcześniej nowa regulacja zmienia definicję stanowiska pracy, przewidzianą w § 2 pkt 2 rozporządzenia. Zgodnie z jego treścią przez stanowisko pracy należy rozumieć przestrzeń pracy wraz z:

a) wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,

b) krzesłem i stołem,

c) opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

Ponadto w omawianym rozporządzeniu nową treść nadano także załącznikowi do rozporządzenia określającego minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe. W związku z tym pracodawcy będą musieli dostosować przygotowane miejsca pracy do nowych warunków.

Zgodnie z wprowadzonym do załącznika punktem 1.2. „W przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.”

W konsekwencji pracownicy, którzy pracują obecnie przy laptopach będą musieli otrzymać na swoje stanowiska pracy monitory stacjonarne, dodatkową klawiaturę oraz mysz. Dodatkowo załącznik do omawianego rozporządzenia przewiduje ściśle warunki, jakie powinien spełniać monitor i pozostałe elementy wyposażenia, a także jak powinny być ustawione, aby zapewniać właściwą ergonomię pracy. Dodatkowo na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek, a także, jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, również na życzenie pracownika, w uchwyt na dokumenty, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika.

Pracodawcy mają czas na dostosowanie się do nowych przepisów do 16 maja 2024 roku. W tym okresie muszą doposażyć stanowiska pracy, które były utworzone przed 17 listopada 2023 roku. Natomiast w przypadku nowotworzonych stanowisk pracy muszą już opierać się na nowej treści rozporządzenia.