Nowa treść przepisów w pierwszej kolejności przewiduje zmianę definicji stanowiska pracy, przewidzianej w § 2 pkt 2 rozporządzenia. Zgodnie z jego treścią przez stanowisko pracy należy rozumieć przestrzeń pracy wraz z:
a) wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
b) krzesłem i stołem lub powierzchnią roboczą,
c) opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
W dotychczasowym brzmieniu wśród wyposażenia podstawowego wymieniona była także stacja dyskietek i trackball, które obecnie niemal nie są już wykorzystywane.
„Projektowane rozporządzenie przewiduje również uchylenie pkt 3 w § 2 rozporządzenia, zawierającego definicję systemu komputerowego. Zmiana ta jest konsekwencją modyfikacji definicji stanowiska pracy. Natomiast samo pojęcie systemu komputerowego jest powszechnie znane, nie budzi wątpliwości, stąd nie ma potrzeby pozostawienia jego definicji. Ponadto proponuje się dookreślenie § 3 pkt 4 rozporządzenia poprzez wskazanie, że przepisów rozporządzenia nie stosuje się do systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.” (uzasadnienie do projektu rozporządzenia zmieniającego).
Dodatkowo rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe przewiduje także nadanie nowego brzmienia załącznikowi do rozporządzenia, który określa minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że zaproponowano dodanie punktu 1.2. do załącznika. Zgodnie z jego treścią: „W przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, w szczególności laptopów, stanowisko pracy powinno być wyposażone w monitor stacjonarny lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.”
„Projektowana treść załącznika przewiduje również ograniczenie wymagań w zakresie regulacji ustawienia monitora do możliwości jego pochylenia, bez wskazywania jego zakresu oraz możliwości obracania wokół własnej osi. Współczesne lekkie monitory LCD wymagają właściwie tylko konstrukcyjnej możliwości pochylenia płaszczyzny ekranu tak, aby umożliwić obserwację obrazu pod kątem prostym. Pozostałych regulacji można dokonać samemu bez użycia siły poprzez prostą zmianę położenia całego monitora wraz z podstawą.
Załącznik w projektowanym brzmieniu nie zawiera również wymogu, by ekran monitora musiał być pokryty warstwą antyodbiciową lub posiadać odpowiedni filtr. Współczesne monitory są już wyposażone w odpowiednie warstwy antyodbiciowe przez producentów. Natomiast w przypadku błyszczących monitorów dotykowych takie wymaganie byłoby niecelowe ze względu na utratę możliwości dotykowej obsługi monitora. Producenci z pewnością sami będą również w przyszłości oferować odpowiednie warstwy i filtry – np. chroniące przed nadmiarem światła niebieskiego.
Obecnie nie jest również konieczne, a wręcz wskazane, korzystanie z oddzielnej podstawy monitora. Współczesne monitory mają zwykle regulację wysokości położenia ekranu, a zastosowanie oddzielnej podstawy powoduje zbyt wysokie położenie ekranu względem oczu użytkownika. W związku z powyższym proponuje się wprowadzenie ogólnego wymogu, by ustawienie monitora oraz innych elementów wyposażenia nie wymuszało niewygodnych ruchów głowy i szyi.” (uzasadnienie do projektu rozporządzenia zmieniającego).
Zaproponowana została także zmiana wymagań w zakresie konstrukcji stołu i powierzchni roboczej, w szczególności poprzez uproszczenie dotychczas obowiązujących warunków.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Natomiast pracodawcy w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia będą musieli dostosować stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe utworzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii określonych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.