Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych bądź pozostawionych do dyspozycji pracownika. Ponadto, jak wynika z art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Z powyższego wynika, iż pobranie od pracowników (i przekazanie do organu podatkowego) zawyżonej kwoty zaliczki za dany miesiąc nie zwalnia płatnika z obowiązku pobrania i wpłacenia w prawidłowej wysokości zaliczek w miesiącach następnych. Dlatego też należy uznać, iż w trakcie roku płatnik sam nie ma możliwości zwrócenia pracownikowi nienależnie pobranego podatku. Natomiast prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje pracownikowi. Wniosek wraz z uzasadnieniem należy złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego.