Letnia promocja bez limitów! Zapisz się do 31.08.2025 r. na dowolne wydarzenia z naszej oferty,
nawet te, zaplanowane za kilka miesięcy. Użyj kodu WAKACJE.PCKP i odbierz 25% rabatu na wszystko!

Prawo Pracy
01.08.2025 r.
1 min

Czy sporządzając świadectwo pracy trzeba skorzystać z pomocniczego wzoru opracowanego jako załącznik do rozporządzenia?

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
Prawo Pracy
01.08.2025r.
1 min

Po ustaniu zatrudnienia pracodawca ma obowiązek sporządzić i wydać pracownikowi świadectwo pracy. Taki dokument ma ogromne znaczenie, ponieważ prawidłowo przygotowany stanowi podstawę do ustalenia uprawnień wynikających ze stosunku pracy i ubezpieczeń społecznych.

Omawianą materię reguluje szczegółowo rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Socjalnej z 30 grudnia 2016 roku w sprawie świadectwa pracy. Załącznik do tego aktu prawnego zawiera pomocniczy wzór świadectwa pracy, który ma charakter informacyjny. Pracodawca nie jest zobowiązany do jego bezwzględnego stosowania i może dokonywać odpowiednich modyfikacji.

W świadectwie pracy należy umieścić szereg określonych informacji, wynikających z przepisów prawa. Sposób ich przedstawienia może być dowolny, o ile dokument zawiera wszystkie wymagane dane. Wzór stanowi jedynie wskazówkę i pomoc organizacyjną dla pracodawcy – pokazuje, jak może wyglądać prawidłowo sporządzony dokument. Pracodawca ma prawo dostosować jego treść i formę do konkretnych okoliczności.