ZUS
16.06.2025 r.
2 min

Jakie okoliczności powodują rozwiązanie umowy z ZUS o rozłożeniu zaległości z tytułu składek na raty?

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
ZUS
16.06.2025r.
2 min

Płatnik, który posiada zadłużenie z tytułu składek, może zwrócić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wyrażenie zgody na jego spłatę w ratach. Zawarcie takiej umowy pozwala przedsiębiorcy na uzyskanie szansy na uregulowanie zobowiązań na korzystnych zasadach i uchroni przed prowadzeniem postępowania egzekucyjnego.

Przedsiębiorca musi jednak pamiętać, że samo podpisanie układu ratalnego z ZUS nie gwarantuje mu jego realizacji do spłaty całości zadłużenia, niezależnie od wszelkich okoliczności. Umowa o rozłożenie zadłużenia na raty może zostać rozwiązania przede wszystkim wtedy, gdy przedsiębiorca nie będzie realizował jej warunków. Może to stać się wtedy, gdy:

  • nie wywiąże się z obowiązku opłacania składek bieżących w pełnej wysokości (wraz z ewentualnymi należnymi odsetkami), których termin płatności przypadał w dniu bądź po dniu zawarcia umowy,
  • nie opłacił rat w terminie,
  • opłacił raty jedynie w częściowej wysokości,
  • nie opłacił należności objętych umową w terminie płatności ostatniej raty wynikającym z harmonogramu spłaty,
  • wprowadził ZUS w błąd w celu uzyskania ulgi w spłacie należności i uniknięcia egzekucji.

Ponadto umowa ulegnie rozwiązaniu, jeśli zainteresowany złoży pisemne oświadczenie o odstąpieniu od realizacji umowy, a także wtedy, gdy Komisja Europejska wyda decyzję o obowiązku zwrotu pomocy publicznej.

Jeśli umowa przestanie obowiązywać, to przedsiębiorca będzie zobowiązany do natychmiastowej spłaty należności, które podlegały rozłożeniu na raty.