Pracodawca może dyscyplinować pracowników, którzy naruszają swoje obowiązki, a także organizację pracy, stosując wobec nich kary porządkowe. Przepisy o takiej odpowiedzialności pełnią funkcję prewencyjną i represyjną. Dla jej zastosowania konieczne jest wypełnienie ustawowych przesłanek.
Przesłankami odpowiedzialności porządkowej pracownika są wina pracownika i bezprawność jego zachowania, polegająca na naruszeniu obowiązków określonych w przepisie art. 108 § 1 i 2 kodeksu pracy. Karę porządkową można zatem nałożyć wyłącznie na pracownika, którego zachowanie wypełnia wskazane wyżej przesłanki.
Za naruszenie obowiązków pracowniczych zgodnie z art. 108 § 1 i 2 kodeksu pracy ustawodawca uznaje:
- nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy,
- nieprzestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych,
- nieprzestrzeganie przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
- opuszczanie pracy bez usprawiedliwienia,
- stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy.
W określeniu „nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porzadku w procesie pracy” mieści się między innymi:
- nieusprawiedliwione spóźnianie się do pracy,
- wykonywanie w godzinach pracy czynności niezwiązanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy,
- zakłócanie spokoju w miejscu pracy,
- niewłaściwe zachowanie się w stosunku do przełożonych, podwładnych lub współpracowników,
- niewykonywanie poleceń przełożonych.
(por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 lipca 1990 r., sygn. I PRN 28/90).
Przywołany wyżej katalog okoliczności uzasadniających odpowiedzialność porządkową ma charakter zamknięty. Oznacza to, że uchybienia obowiązkom pracowniczym innym niż te wynikające z wymienionych przekroczeń porządkowych co do zasady nie uprawniają do stosowania sankcji porządkowych.