Prawo Pracy / ZUS
20.09.2024 r.
2 min

Umorzenie i odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek dla płatników poszkodowanych przez powódź

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
Prawo Pracy / ZUS
20.09.2024r.
2 min

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że płatnicy, którzy doznali szkód z powodu występującej w naszym kraju od kilku dni powodzi, mogą wystąpić o ulgi w opłacaniu składek. Mogą złożyć wniosek o odroczenie terminów ich płatności, o rozłożenie na raty lub o ich umorzenie. To ostatnie, na uproszczonych zasadach, może dotyczyć wyłącznie składek na własne ubezpieczenie płatnika.

Z umorzenia mogą skorzystać przedsiębiorcy dotknięci negatywnymi skutkami powodzi, którzy wykażą, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie są w stanie opłacać składek. Co ważne, nie będą musieli załączać dokumentów na potwierdzenie sytuacji ekonomiczno-finansowej. ZUS zdecydował się uprościć procedurę i oprzeć ją na oświadczeniach płatnika.

Dodatkowo płatnikom z terenów objętych powodzią przysługuje prawo do zawnioskowania o odroczenie terminu płatności składek należnych za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku. Odroczenie jest możliwe maksymalnie do 15 września 2025 roku. W tym czasie nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Podobnie jak w przypadku wystąpienia o umorzenie składek, również w tym przypadku wystarczy, aby złożyli oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź.

Ponadto możliwe jest także wystąpienie o zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek lub zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty. W przypadku zawieszenia realizacji umowy ZUS wyznaczy nowy termin odroczenia lub nowy termin płatności rat.

W placówkach ZUS można skorzystać z pomocy specjalnie powołanych doradców do spraw ulg i umorzeń w przygotowaniu wniosków o odroczenie terminów płatności, rozłożenie na raty i umorzenie należności z tytułu składek.