Prawo Pracy
19.04.2024 r.
2 min

Potwierdzenie stanu ciąży na potrzeby stosunku pracy

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
Prawo Pracy
19.04.2024r.
2 min

Pracownice w ciąży korzystają ze szczególnej ochrony trwałości stosunku pracy. Ponadto ustawodawca przewidział dla nich dodatkowe uprawnienia jak na przykład zwolnienie od pracy na zalecone przez lekarza badania lekarskie przeprowadzane w związku z ciążą. Warunkiem skorzystania z powyższych uprawnień jest poinformowanie pracodawcy o ciąży. W jaki sposób ten stan może zostać potwierdzony?

Z dyspozycji art. 185 § 1 kodeksu pracy wynika, iż stan ciąży powinien być stwierdzony świadectwem lekarskim. Świadectwo lekarskie potwierdzające stan ciąży wydaje się według wzoru Mz/L-1 (§ 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 roku w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy). Z wydanego świadectwa nie sporządza się kopii, chyba że pracownica jest zatrudniona u więcej niż jednego pracodawcy.

„Przedmiotowe zaświadczenie powinna przedstawić pracodawcy pracownica. Należy się jednak zgodzić z powszechnie podzielaną opinią, że w przypadku wystąpienia okoliczności, które wskazują na istnienie stanu ciąży u pracownicy – na przykład, gdy stan ciąży jest widoczny lub pracownica przedstawiła zaświadczenie lekarskie, lecz wystawione na niewłaściwym formularzu – pracodawca powinien zastosować regulacje ochronne w tym zakresie. W szczególności jest on nawet uprawniony do skierowania pracownicy na badanie w celu ustalenia zakresu przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania dotychczasowej pracy przez pracownicę (por. komentarz do art. 179 k.p. [kodeksu pracy])” (M. Włodarczyk [w:] Kodeks pracy. Komentarz. Tom II. Art. 94-304(5), wyd. VI, red. K. W. Baran, Warszawa 2022).