Prawo Pracy
11.07.2025 r.
3 min

Kontrola trzeźwości pracowników

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
Prawo Pracy
11.07.2025r.
3 min

Pracodawca może przeprowadzać kontrolę trzeźwości pracowników oraz badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu. Kontrola może mieć charakter prewencyjny, czyli odbywać się przed rozpoczęciem przez pracownika pracy albo reaktywny, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie nietrzeźwości. Ustawodawca nałożył jednak wiele wymogów formalnych, które muszą zostać spełnione, aby pracodawca mógł korzystać z omawianego uprawnienia.

Jak wynika z art. 221c § 1 Kodeksu pracy pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia. Ponadto kontrola trzeźwości nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika. Obejmuje ona badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie.

Jeżeli pracodawca chce wprowadzić kontrolę trzeźwości w swoim zakładzie pracy, musi ustalić w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy:

  • wprowadzenie kontroli trzeźwości,
  • grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości,
  • sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości, w tym: rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli, czas i częstotliwość jej przeprowadzania.

O wprowadzeniu kontroli trzeźwości, o którym mowa w § 10, pracodawca informuje pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania (art. 221c § 11 Kodeksu pracy). Natomiast w przypadku nowych pracowników stosowne informacje powinny zostać mu przekazane w formie papierowej lub elektronicznej przed dopuszczeniem do pracy.

Potwierdzenie poinformowania pracownika o wprowadzeniu kontroli trzeźwości powinno znaleźć się w części B akt osobowych. Wszelkie informacje dotyczące przeprowadzanych badań trzeźwości gromadzi się w dodanej części E akt osobowych, przy czym dla każdego badania tworzy się w porządku chronologicznym oddzielne części E1, E2, itd. Pracodawcy, którzy nie planują poddawać swoich pracowników kontroli trzeźwości, nie muszą dodawać części E do ich akt osobowych, ani wprowadzać nowych regulacji wewnętrznych.