27% rabatu na wakacje! Sprawdź najpopularniejsze tematy i zapisz się już dziś.
Listę szkoleń objętych promocją znajdziesz TUTAJ»

Prawo Pracy
14.11.2023 r.
2 min

Czy pracownikowi, z którym rozwiązano umowę o pracę z powodu likwidacji stanowiska pracy przysługuje prawo do odprawy?

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
Prawo Pracy
14.11.2023r.
2 min

Likwidacja stanowiska pracy stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem złożonym przez pracodawcę. Ponadto niewątpliwie stanowi przyczynę niezależną od pracowników, a wobec tego do takich okoliczności zastosowanie znajduje ustawa o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Ma ona zastosowanie w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, a także na mocy porozumienia stron (art. 1 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników). Pracownikom, z którymi stosunek pracy został rozwiązany w trybie określonym ustawą, na podstawie art. 8 tej ustawy przysługuje prawo do odprawy pieniężnej. Oprócz regulacji zawartej w art. 8 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, żaden inny przepis prawa nie przewiduje możliwości wypłaty odprawy pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek pracy ze względu na przyczyny niedotyczące pracowników.

Wobec powyższego należy przyjąć, że w przypadku, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników to nie mają zastosowania do niego przepisy ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. W takich okolicznościach na pracodawcy nie spoczywa obowiązek wypłaty odprawy pracownikom, z którymi rozwiązanie stosunku pracy nastąpi z powodu likwidacji stanowiska pracy.