Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się w lipcu 2025 roku projekt ustawy nowelizującej ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Daje on pracodawcy nowe uprawnienia do weryfikowania deklarowanego przez pracownika lub kandydata na pracownika wykształcenia. W przypadku, gdy pracodawca nabierze wątpliwości co do prawdziwości informacji zawartych w przedłożonym przez pracownika dokumentach, to będzie mógł wystąpić do uczelni z prośbą o ich sprawdzenie.
Jeśli ustawa przejdzie pomyślnie drogę ustawodawczą i wejdzie w życie, to pracodawca będzie mógł złożyć wniosek do uczelni o potwierdzenie zgodności danych zawartych w tym dyplomie z danymi zawartymi w prowadzonej przez nią dokumentacji przebiegu studiów. Taki wniosek trzeba będzie złożyć na adres do doręczeń elektronicznych uczelni wskazany w Biuletynie Informacji Publicznej. Cała korespondencja w takiej sprawie będzie odbywać się wyłącznie elektronicznie.
Uczelnia będzie pobierać opłatę za potwierdzenie danych zawartych w dyplomie ukończenia studiów wydanym w postaci papierowej. Opłata wnoszona będzie na rachunek bankowy uczelni w wysokości 1% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Potwierdzenie opłaty należy dołączyć do wniosku.
Informacje o prawdziwości danych zawartych w dyplomie ukończenia studiów będą udzielane w terminie 30 dni.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to III kwartał 2025 roku. Natomiast, zgodnie z projektem nowe przepisy miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2026 roku.