Ściśle przewidziane przez ustawodawcę istotne wydarzenia życiowe dają pracownikowi możliwość skorzystania z urlopu okolicznościowego. Takie zwolnienie od pracy przysługuje w wymiarze 1 lub 2 dni, w zależności od zdarzenia uzasadniającego jego udzielenie.
Świadectwo pracy przygotowywane przez pracodawcę po rozwiązaniu umowy o pracę potwierdza przebieg zatrudnienia w danym zakładzie pracy. Zawiera ono informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i uprawnień z ubezpieczeń społecznych, dlatego też ma istotne znaczenie przy podejmowaniu kolejnego zatrudnienia. Jego treść została określona w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 roku w sprawie świadectwa pracy. Ponadto załącznik do wskazanego rozporządzenia stanowi pomocniczy wzór świadectwa pracy, obejmujący wszystkie niezbędne informacje.
Wśród elementów koniecznych świadectwa pracy nie wymieniono informacji o skorzystaniu przez pracownika z urlopu okolicznościowego. Wobec tego pracodawca nie może zawierać jej w opracowywanym dokumencie. Nie ma podstaw prawnych do tego, aby w treści świadectwa pracy wskazywać informacje, które nie zostały wymienione w wyżej przywołanym rozporządzeniu.