Kilka miesięcy temu wspominaliśmy, że Rada Ministrów przyjęła uchwałę, której celem była rewizja Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w związku ze złożonym kolejnym wnioskiem o płatność. Wśród założeń znalazła się reforma odnosząca się do obecnych na rynku pracy umów zlecenia. Projekt w tym zakresie nabiera realnych kształtów i został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów.
Podstawowym elementem planowanej nowelizacji Kodeksu pracy jest zmiana przepisów dotyczących ustalania stażu pracy na potrzeby prawa do urlopu wypoczynkowego i innych świadczeń od niego zależnych. Zgodnie z projektem opracowanym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, okresy wykonywania umowy zlecenia oraz prowadzenia działalności gospodarczej będą wliczane do stażu pracy. Ponadto do stażu pracy miałyby być wliczane również:
- okresy współpracy z osobą prowadzącą działalność gospodarczą (osoba współpracująca),
- okresy wykonywania umowy agencyjnej,
- okres zawieszenia działalności gospodarczej w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
- okresy członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej i w spółdzielni kółek rolniczych,
- udokumentowane okresy pracy zarobkowej za granicą.
Konieczne będzie udokumentowanie wskazanych wyżej okresów dla ich uwzględnienia w stażu pracy pracownika. Umowy zlecenia i działalność gospodarcza będą dokumentowane zaświadczeniem wydanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Omawiane zmiany mają służyć ujednoliceniu sytuacji na rynku pracy pracowników i zleceniobiorców. Jest to podyktowane szerokim stosowaniem bardziej elastycznych form zatrudnienia na rynku, które cieszą się dużą popularnością. Często są one dobrowolnie wybierane przez obie strony, a nie zawierane przez jedną z nich pod przymusem. Z tego względu przepisy zmierzają do zrównania uprawnień pracowniczych osób wykonujących umowę o pracę i umowę zlecenia.
Przed nowelizacją kodeksu pracy cała parlamentarna droga ustawodawcza. Wejście w życie przepisów jest planowane na 1 stycznia 2026 roku.