Od 6 stycznia 2025 roku płatnicy składek z terenów pokrzywdzonych powodzią z września 2024 roku, którzy ponieśli jej negatywne skutki, mogą składać wnioski o umorzenie składek ZUS. Umorzeniem mogą zostać objęte miesiące od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku.
O umorzenie składek mogą ubiegać się płatnicy prowadzący działalność gospodarczą, działalność rolniczą albo pożytku publicznego. Warunkiem przyznania ulgi jest spadek przychodu z prowadzonej działalności o co najmniej 40% między wrześniem 2024 roku a wrześniem 2023 roku albo październikiem 2024 roku a październikiem 2023 roku. W przypadku płatników, którzy nie prowadzili działalności przed 2024 rokiem, miesiącami przedstawionymi do porównania są wrzesień i sierpień tego roku.
Zwolnienie będzie obejmować składki na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych. Składki nie zostaną uzupełnione przez budżet państwa.
Warto zwrócić uwagę, że z ulgi mogą skorzystać również płatnicy, którzy opłacili uprzednio te składki. Jeżeli przedsiębiorca spełnia wszystkie niezbędne warunki i otrzyma informację o umorzeniu składek, może wystąpić z wnioskiem o ich zwrot. Wniosek o umorzenie mogą złożyć także płatnicy, którzy skorzystali z rozwiązania przewidzianego ustawą o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, czyli mają ustalony nowy termin płatności składek na 15 września 2025 roku. Omawiana ulga przysługuje także płatnikom, którzy zawarli wcześniej z ZUS umowę o rozłożenie na raty albo umorzenie należności z tytułu składek za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku.