27% rabatu na wakacje! Sprawdź najpopularniejsze tematy i zapisz się już dziś.
Listę szkoleń objętych promocją znajdziesz TUTAJ»

Prawo Pracy
15.07.2022 r.
3 min

Jak naprawić błędy w treści świadectwa pracy?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
Prawo Pracy
15.07.2022r.
3 min

Świadectwo pracy stanowi oświadczenie wiedzy pracownika. Swoją treścią obejmuje informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracownika wynikających ze stosunku pracy oraz uprawnień z ubezpieczenia społecznego.

Prawo żądania sprostowania świadectwa pracy w sposób wyraźny zostało przyznane pracownikowi w art. 97 § 21 kodeksu pracy. Na tej podstawie pracownik może w ciągu 14 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa.  W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 14 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy. W przypadku niezawiadomienia przez pracodawcę o odmowie sprostowania świadectwa pracy, żądanie sprostowania świadectwa pracy wnosi się do sądu pracy.

Warto zwrócić uwagę, że ustawodawca nie przyznał analogicznego uprawnienia pracodawcy. Mimo to może on z własnej inicjatywy sprostować wydane przez siebie świadectwo pracy w razie stwierdzenia nieprawidłowości. W doktrynie i praktyce prawa pracy przyjmuje się, iż jeżeli błąd jest oczywisty, nie dotyczy kwestii spornych i został wykryty przez pracodawcę, pracodawca może sprostować świadectwo pracy, bez wniosku pracownika. W takiej sytuacji powinien wydać nowe świadectwo pracy, zawierające faktyczną datę jego wystawienia, ale bez adnotacji „korekta” lub „sprostowanie”. Na marginesie można dodać, że w interesie pracodawcy jest również sporządzenie załącznika do tak sporządzonego nowego świadectwa pracy, wskazującego na przyczyny wystawienia nowego dokumentu. Pracodawca powinien także przechowywać pierwotnie wydany dokument, mimo że zawiera on błędy. Dopiero taki komplet informacji będzie stanowił dostateczny sposób wykazania, iż pracodawca zachował wszelkie terminy i tryby prawidłowego wydania pracownikowi świadectwa prac, jak również dołożył wszelkich starań, aby treść świadectwa pracy była zgodna ze stanem faktycznym.

Sprostowane świadectwo pracy powinno zostać przekazane pracownikowi. Do sprostowanego świadectwa pracy powinno zostać załączone pismo obejmujące informację, które elementy świadectwa pracy zostały poprawione, oraz wyjaśnienie, na czym polegało dokonane przez pracodawcę sprostowanie świadectwa pracy. Ponadto pismo powinno zawierać prośbę o zwrot uprzednio wydanego świadectwa pracy. Jednakże należy zaznaczyć, iż zwrot pierwotnego świadectwa pracy zależy wyłącznie od dobrej woli pracownika i nie ma środków prawnych, które zobowiązywałyby go do tego.