29.06.2016 r.
3 min

Zapoznanie pracownika z aktami prawa zakładowego

Ekspert PCKP

Skopiuj link
29.06.2016r.
3 min

Wśród podstawowych uregulowań wewnątrzzakładowych, których treść pracownik powinien poznać należy wymienić układ zbiorowy pracy, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, obwieszczenie dotyczące systemów i rozkładów czasu pracy oraz długości okresu rozliczeniowego.

Regulacje prawne dotyczące zapoznania pracownika z regulaminem pracy

W świetle art. 1043 § 2 kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy. Od 1 września 2016 r. zmieni się termin dopełnienia przez pracodawcę wskazanego powyżej obowiązku, gdyż zapoznanie pracownika z regulaminem pracy będzie musiało nastąpić przed dopuszczeniem pracownika do pracy.

W przypadku zmian w treści regulaminu pracy, wchodzi on w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie wskazują sposobu, w jaki pracodawca ma zaznajomić pracownika z regulaminem. Z żadnego przepisu nie wynika też, iż należy to uczynić w formie pisemnej. Wydaje się, że niezwykle istotnym elementem jest umożliwienie pracownikowi przeczytania treści regulaminu.

Wśród praktycznych sposobów można wymienić: określenie miejsca przechowywania regulaminu (sekretariat, kadry), wywieszenie treści regulaminu na tablicy ogłoszeń czy też umieszczenie treści regulaminu w zakładowej sieci internetowej.

Jak zapoznać pracownika z regulaminem wynagradzania?

W kodeksie pracy nie odnajdziemy wprost artykułu, z którego wynikałaby konieczność zapoznania pracownika z regulaminem wynagradzania. Niemniej jednak z całą pewnością pracodawca ma obowiązek to uczynić. Zgodnie bowiem z art. 772 § 6 kodeksu pracy regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Potwierdzeniem powyższego jest wyrok Sądu Najwyższego z 06.10.2004 r. (I PK 569/03, OSNP Nr 11/2005, poz. 154), zgodnie z którym regulamin wynagradzania, który nie został ustalony na piśmie i podany do wiadomości pracowników, nie obowiązuje jako akt prawny.

Potwierdzenie zapoznania się z regulaminem i innymi aktami według rozporządzenia

Zgodnie z § 3 rozporządzenia MPiPS z dnia 28.05.1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (…) pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy uzyskuje jego pisemne potwierdzenie zapoznania się z:

  • treścią regulaminu pracy,
  • informacją, o której mowa w art. 29 § 3 Kodeksu pracy,
  • przepisami i zasadami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • zakresem informacji objętych tajemnicą określoną w obowiązujących ustawach dla umówionego z pracownikiem rodzaju pracy,
  • obwieszczeniem, o którym mowa w art. 150 Kodeksu pracy.

Pisemne potwierdzenia należy przechowywać w części B akt osobowych (§ 6 ust. 2 pkt 2 lit. b powołanego rozporządzenia).