15.02.2010 r.
6 min

Wywiad: „Jak dotrzeć do każdej osoby indywidualnie?”

Ekspert PCKP

Skopiuj link
15.02.2010r.
6 min

Redakcja: Jak długo pracuje Pani na stanowisku Kierownika Działu Administracji i Kadr?

Małgorzata Pihan: Z urzędem pracy w Stargardzie jestem związana od około trzech lat. Wcześniej pracowałam w różnych przedsiębiorstwach – od małych firm po korporacje. Zaczynałam jako referent i krok po kroku zdobywałam doświadczenie na stanowiskach, które zawsze wiązały się z polityką personalną.

R: Chciałam zapytać o specyfikę pracy w urzędzie pracy – czy Pani dział zajmuje się tylko pracownikami urzędu, czy także osobami bezrobotnymi?

MP: Jesteśmy odrębną komórką, która zajmuje się sprawami administracyjno – kadrowymi urzędu. Sprawami osób bezrobotnych zajmuje się inne działy w urzędzie.

R: Przepisy prawa pracy cały czas się zmieniają, jak dba Pani o to, aby być na bieżąco?

MP: Jestem zwolenniczką przekazu elektronicznego – wiele informacji „spływa” bezpośrednio na moją skrzynkę e – mailową głównie z portalu prawno – gospodarczego Infor. Ostatnio zaprenumerowałam naprawdę ciekawy miesięcznik zatytułowany „Kadry i płace w administracji”, znajduję tam wiele ciekawych artykułów skierowanych do służb kadrowych sfery budżetowej. Uczestniczę również w wielu szkoleniach ze względu na wiele zmian w zakresie prawa pracy i innych. Chętnie oglądam, słucham różne programy o biznesie i gospodarce głównie TVN CNBC Biznes, ale przyznaję, że w dużej mierze wynika to z tego, że z wykształcenia jestem ekonomistą.

R: Co sprawia pracownikom działów kadr najwięcej problemów?

MP: Pracownicy działów kadr realizują swoje zadania na wielu płaszczyznach, od planowania zatrudnienia, rekrutacji pracowników do organizowania szkoleń, prowadzenia ewidencji pracowniczej oraz ocen pracowników, tych procesów jest wiele i tak naprawdę to trudność nam sprawia odpowiednia organizacja pracy w celu efektywnej realizacji wszystkich tych zadań.

R: Jakimi cechami trzeba dysponować, żeby trafić na stanowisko kierownicze w kadrach?

MP: Myślę, że osoba, która zajmuje się sprawami personalnymi to taka, która posiada umiejętności interpersonalne i komunikacyjne. Na stanowisku kierowniczym konieczna jest także umiejętność analitycznego myślenia i dobra organizacja pracy oraz skuteczność w działaniu i odporność na stres. Ponieważ praca w dziale kadr to praca z ludźmi i dla ludzi myślę, że ważna też jest umiejętność radzenia sobie w nieprzewidzianych okolicznościach. Na stanowisku kierowniczym ważne jest również doświadczenie i jest znajomość psychologii zarządzania.

R: Nie miała Pani problemów z zarządzaniem całym zespołem specjalistów w urzędzie?

MP: Mój dział obejmuje tylko kila osób i praca układa nam się harmonijnie. Przed pracą w obecnym urzędzie pracowałam w różnych firmach gdzie dział personalny administrował co najmniej 100 osobami więc obecna praca nie stanowi dla mnie problemu.

R: Jakie było największe dotychczasowe wyzwanie kadrowe w pani karierze zawodowej?

MP: Osobiście dużym wyzywaniem była dla mnie praca w firmie zagranicznej, w której prezesem był obcokrajowiec. Językiem podstawowym w pracy był j. angielski i musiałam sprostać tym wymogom aplikując na stanowisko pomimo, że mój angielski był słaby, ale byłam zdeterminowana, żeby dostać ten etat więc pomimo problemów w komunikacji udało mi się. Pracowałam tam dwa lata z bardzo dobrym i zgranym zespołem

R: Uczestniczyła Pani w szkoleniach PCKP z zakresu prawa pracy, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, e-podpisu. Z którego była Pani najbardziej zadowolona?

MP: Na pewno szkolenia z prawa pracy spełniły moje oczekiwania – prowadzący zawsze są doskonale przygotowani i starają się przedstawić najnowsze orzecznictwo, przygotowane przez nich materiały są przydatne w codziennej pracy. Warsztaty z ZFŚS też stały na wysokim poziomie, ponieważ trener znał zagadnienia zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej więc uczestnicy mogli uzyskać wyczerpujące informacje na interesujące ich zagadnienia.

R: Jestem ciekawa czy specyfika pracy w urzędzie pracy daje o sobie znać na szkoleniach. Czy pojawiają się różnice w wątpliwościach zgłaszanych przez pracowników urzędów pracy, a problemami opisywanymi przez osoby pracujące w firmach?

MP: Działy kadr wydawałoby się, że powinny funkcjonować wszędzie jednakowo. Jednak w rzeczywistości kształt kadr jest uzależniony od wielu czynników głównie od specyfiki danej organizacji. Urząd Pracy jest jednostką samorządową i zarządzanie zasobami ludzkimi różni się od klasycznego zarządzania firmą w której działa się w oparciu o np. strategię personalną czy misją firmy. Na szkoleniach moja uwaga skoncentrowana jest wybiórczo na zagadnienia, które dotyczą mojego urzędu czyli kadry w administracji.

R: Na koniec chciałam zapytać Panią o najbliższe plany szkoleniowe?

MP: Przyznam, że zwykle udaję się na szkolenia na początku roku, żeby zorientować się jakie zmiany weszły lub będą wprowadzane. Pozwala mi to zweryfikować mój poziom wiedzy. Osobiście planuję teraz studia podyplomowe z zakresu zarządzania kadrami – mam nadzieję, że studia pozwolą mi spojrzeć na zagadnienia w których pracują w szerszej perspektywie lub poznam nowe zagadnienia, z którymi do tej pory się nie spotkałam.

R: Pozostaje mi zatem życzyć Pani wielu sukcesów. Serdecznie dziękuję za rozmowę.

MP: Dziękuję.