Za drogę do pracy lub z pracy uważa się oprócz drogi z domu do pracy lub z pracy do domu również drogę do miejsca lub z miejsca:
- innego zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego,
- zwykłego wykonywania funkcji lub zadań zawodowych albo społecznych,
- zwykłego spożywania posiłków,
- odbywania nauki lub studiów.
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do lub z pracy w stosunku do ubezpieczonych będących pracownikami dokonują pracodawcy w karcie wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Sposobem dokumentowania takich wypadków jest karta wypadku, o której jest mowa w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 roku w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania.
W sytuacji, gdy pracownik pozostaje jednocześnie w stosunkach pracy z dwoma pracodawcami i do wypadku dochodzi w trakcie odbywania drogi pomiędzy zakładami pracy tych pracodawców, to przy spełnieniu przedstawionych powyżej przesłanek każdy z zatrudniających go pracodawców powinien uznać analizowane zdarzenie odpowiednio; za wypadek w drodze „do pracy” lub „z pracy”.