Podstawa współpracy administracyjnej
Zgodnie z art. 4 Dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług Państwa Członkowskie wyznaczą jedno lub więcej biur łącznikowych lub jeden lub więcej kompetentnych oddziałów krajowych, których celem jest wymiana informacji na temat pracowników delegowanych. Chodzi m.in. o udzielanie informacji na temat wynajmowania pracowników wraz z informacjami o wyraźnych wykroczeniach lub o domniemanych przypadkach nielegalnej działalności wykraczającej poza granice państwowe. Potwierdzeniem tej europejskiej regulacji jest art. 10 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 13.04.2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, który jako instytucję łącznikową w zakresie spraw pracowniczych wskazuje właśnie PIP.
Forma wymiany informacji
Organy łącznikowe współpracują ze sobą w oparciu o „techniczne” rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (…).
Określa ono zasady użytkowania systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym („IMI”) na potrzeby współpracy administracyjnej, w tym przetwarzania danych osobowych, m.in. między właściwymi organami państw członkowskich (art. 1).
Zdefiniowany w rozporządzeniu system IMI to narzędzie elektroniczne udostępnione przez Komisję w celu usprawnienia współpracy administracyjnej między właściwymi organami państw członkowskich oraz między właściwymi organami państw członkowskich a Komisją.
Dostęp do danych osobowych
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi w Polsce przepisami Państwowa Inspekcja Pracy w związku z prowadzoną kontrolą ma dostęp do danych osobowych pracowników, może bowiem żądać w toku kontroli m.in. akt osobowych pracowników (vide art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIP).
Podobne regulacje obowiązują w poszczególnych państwach członkowskich UE, zgodnie z wymogami dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych.
Gwarancja zabezpieczenia danych osobowych
W świetle art. 13 rozporządzenia uczestnicy IMI wymieniają i przetwarzają dane osobowe wyłącznie do celów określonych w odpowiednich przepisach aktów Unii. Dane dostarczone IMI przez osoby, których dane dotyczą, są wykorzystywane jedynie do celów, do których zostały dostarczone.
Dane są blokowane w IMI z chwilą, gdy przestają być potrzebne do celów, do których zostały zgromadzone, zależnie od specyfiki danego rodzaju współpracy administracyjnej i co do zasady nie później niż sześć miesięcy od daty formalnego zamknięcia procedury współpracy administracyjnej. Podlegają automatycznemu usunięciu z IMI po trzech latach od daty formalnego zamknięcia procedury współpracy administracyjnej.
Odpowiedź
Mając na uwadze powyższe uprawnienia organów kontrolnych oraz regulacje prawne obowiązujące na terytorium UE należy stwierdzić, iż nie może Pani odmówić udostępnienia informacji polskiemu inspektorowi pracy, który prowadzi kontrolę w związku z wnioskiem holenderskiej instytucji łącznikowej. Zarówno holenderski inspektor, jak i polski mają prawo pozyskania określonych pracowniczych danych osobowych w zakresie objętym kontrolą.