Z powyższego wynika zatem, że pracodawca, który zatrudnia mniej niż 20 pracowników, nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy. Wobec powyższego powstaje pytanie, czy pracodawca zatrudniający do 20 pracowników może mieć regulamin pracy? Przepisy prawa pracy nie odpowiadają wprost na to pytanie, jednak uwzględniając ich brzmienie należy uznać, że u takiego pracodawcy może obowiązywać regulamin pracy, pomimo braku ustawowego obowiązku jego utworzenia z uwagi na liczbę zatrudnianych pracowników. W praktyce można się spotkać z różnymi sytuacjami:
1. pracodawcą, który zatrudniał ponad 20 pracowników i w tym okresie obowiązywał u niego regulamin pracy, a następnie zmniejszył liczbę zatrudnionych osób w taki sposób, że spadła ona poniżej 20 pracowników i został już zwolniony z ustawowego obowiązku tworzenia regulaminu pracy.
2. pracodawcą, który zatrudnia mniej niż 20 pracowników i nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy.
W pierwszej sytuacji, uwzględniając brak przepisu wskazującego na utratę mocy obowiązującej regulaminu pracy w razie zmniejszenia się liczby zatrudnionych u pracodawcy pracowników, należy przyjąć, że decyzja co do dalszego obowiązywania regulaminu pracy pozostawiona jest pracodawcy. Może on przyjąć, że regulamin w firmie nadal obowiązuje bądź też uznać, że wobec spadku zatrudnienia i braku ustawowego obowiązku tworzenia regulaminu jego postanowienia nie będą już obowiązywały. W takiej sytuacji powinien przekazać do wiadomości pracowników obwieszczenie, w którym powinien określić system, rozkład i okres rozliczeniowy czasu pracy i w terminie 1 miesiąca uzupełnić informacje o warunkach zatrudnienia przekazane pracownikom do umów o pracę o wskazanie pory nocnej, miejsca, terminu i czasu wypłaty wynagrodzenia, przyjętego u niego w firmie sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, jeżeli oczywiście informacje nie zawierały regulacji w tym zakresie.
W drugiej sytuacji decyzja co do ewentualnego tworzenia regulaminu, wobec braku ustawowego obowiązku w tym zakresie, również pozostawiona jest pracodawcy. Pracodawca, który zatrudnia mniej niż 20 pracowników, nie musi bowiem tworzyć regulaminu pracy, z tym zastrzeżeniem, że wówczas musi u niego obowiązywać obwieszczenie dotyczące czasu pracy i pracownicy powinni mieć rozbudowane informacje o warunkach zatrudnienia. Poza dobową i tygodniową normą czasu pracy, częstotliwością wypłaty wynagrodzenia, wymiarem urlopu i długością okresu wypowiedzenia powinny one wtedy zawierać informacje o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, przyjętym u pracodawcy sposobie potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
W tej kwestii wypowiedział się również Główny Inspektorat Pracy w piśmie z dnia 20 maja 2009r. znak: GPP-152-4560-31/09/PE/RP, w którym stwierdzono, że „w razie ustalenia regulaminu pracy przez zatrudniającego mniej niż 20 pracowników nie ma on obowiązku przekazywania zatrudnionym informacji o porze nocnej, miejscu i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, skoro powinien to określać regulamin pracy, a pracodawca musi zapoznać każdego pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy”.