Płatnik, który posiada zadłużenie z tytułu składek, może zwrócić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wyrażenie zgody na jego spłatę w ratach. Zawarcie takiej umowy pozwala przedsiębiorcy na uzyskanie szansy na uregulowanie zobowiązań na korzystnych zasadach i uchroni przed prowadzeniem postępowania egzekucyjnego.
Przedsiębiorca musi jednak pamiętać, że samo podpisanie układu ratalnego z ZUS nie gwarantuje mu jego realizacji do spłaty całości zadłużenia, niezależnie od wszelkich okoliczności. Umowa o rozłożenie zadłużenia na raty może zostać rozwiązania przede wszystkim wtedy, gdy przedsiębiorca nie będzie realizował jej warunków. Może to stać się wtedy, gdy:
- nie wywiąże się z obowiązku opłacania składek bieżących w pełnej wysokości (wraz z ewentualnymi należnymi odsetkami), których termin płatności przypadał w dniu bądź po dniu zawarcia umowy,
- nie opłacił rat w terminie,
- opłacił raty jedynie w częściowej wysokości,
- nie opłacił należności objętych umową w terminie płatności ostatniej raty wynikającym z harmonogramu spłaty,
- wprowadził ZUS w błąd w celu uzyskania ulgi w spłacie należności i uniknięcia egzekucji.
Ponadto umowa ulegnie rozwiązaniu, jeśli zainteresowany złoży pisemne oświadczenie o odstąpieniu od realizacji umowy, a także wtedy, gdy Komisja Europejska wyda decyzję o obowiązku zwrotu pomocy publicznej.
Jeśli umowa przestanie obowiązywać, to przedsiębiorca będzie zobowiązany do natychmiastowej spłaty należności, które podlegały rozłożeniu na raty.