Podatek PIT
02.12.2025 r.
3 min

Firmowe gadżety a przychód ze stosunku pracy

Magdalena Jeziorska

Radca prawny

Skopiuj link
Podatek PIT
02.12.2025r.
3 min

Przedsiębiorcy, którzy chcą promować swoją markę, przygotowują różne gadżety reklamowe. Wśród nich najpopularniejsze są długopisy, ołówki, notatniki, parasole, kubki, torby czy plecaki. Zazwyczaj takie przedmioty opatrzone logotypami są oferowane kontrahentom, lecz często trafiają również do pracowników. 

Każde świadczenie otrzymywane przez pracownika od pracodawcy stanowi przychód ze stosunku pracy. Należy rozważyć, czy wartość przekazanych pracownikom drobnych gadżetów stanowi przychód ze stosunku pracy, od którego należy naliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W tym celu warto przywołać wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 roku, sygn. akt K 7/13. Zgodnie z jego treścią świadczenie może zostać uznane za przychód ze stosunku pracy, jeżeli łącznie spełnia następujące warunki:

  • świadczenie zostało spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie);
  • świadczenie zostało spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosło mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść;
  • korzyść uzyskana przez pracownika jest wymierna i przypisana konkretnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

„[…] stwierdzić należy, że obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracowników przysporzenia majątkowego (korzyści) – nie jest spełnione, gdy pracodawca wręcza w ramach promocji wizerunku firmy na rzecz swoich pracowników gadżety reklamowe (np. kubki termiczne, ręczniki, torby wakacyjne) oznaczone logo Spółki. W tym przypadku, po stronie pracowników nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie sposób bowiem zakładać, że gdyby pracownicy nie otrzymali firmowych gadżetów (prezentów) w ramach akcji promocyjnej, to wydaliby pieniądze na ich zakup” (interpretacja indywidualna z 13 sierpnia 2019 roku, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.373.2019.1.EC – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej).

W analizowanej sytuacji nie powstanie przychód ze stosunku pracy, który należałoby opodatkować. Pracownik, który otrzymuje od pracodawcy gadżety reklamowe nie uzyskuje przysporzenia spełniającego opisane powyżej warunki.