Zasady dotyczące tymczasowego aresztowania
W świetle art. 35 ust. 1 – ust. 3 ustawy z dnia 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych stosunek pracy pracownika samorządowego tymczasowo aresztowanego ulega zawieszeniu z mocy prawa. W okresie zawieszenia pracownik samorządowy otrzymuje wynagrodzenie w wysokości połowy wynagrodzenia przysługującego mu do dnia tymczasowego aresztowania.
W przypadku umorzenia postępowania karnego albo wydania wyroku uniewinniającego pracownikowi samorządowemu należy wypłacić pozostałą część wynagrodzenia; nie dotyczy to warunkowego umorzenia postępowania karnego. Czy do pracownika samorządowego mają zastosowanie przepisy dotyczące wygaśnięcia stosunku pracy określone w przepisach kodeksu pracy?
Wygaśnięcie stosunku pracy
Zgodnie z art. 5 kodeksu pracy, jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. W związku z faktem, iż przytoczony powyżej przepis ustawy o pracownikach samorządowych nie reguluje kwestii zakończenia zatrudnienia a jedynie kwestię statusu (w tym – finansowego) pracownika tymczasowo aresztowanego – należy zastosować art. 66 kodeksu pracy. Z brzmienia tego przepisu jednoznacznie wynika, iż umowa o pracę wygasa z upływem 3 miesięcy nieobecności pracownika w pracy z powodu tymczasowego aresztowania, chyba że pracodawca rozwiązał wcześniej bez wypowiedzenia umowę o pracę z winy pracownika.
Pracodawca zobowiązany jest jednak do ponownego zatrudnienia pracownika, jeżeli postępowanie karne zostało umorzone lub gdy zapadł wyrok uniewinniający, a pracownik zgłosił swój powrót do pracy w ciągu 7 dni od uprawomocnienia się orzeczenia.
Zasady wyliczenia ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy
Zostały one określone w rozporządzeniu MPiPS z dnia 8.01.1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop. W związku z brakiem przepisów szczególnych akt ten stosowany jest także wobec pracowników samorządowych.
Reguły dotyczące sposobu liczenia ekwiwalentu urlopowego zostały ujęte w art. 15 i nast. przywołanego rozporządzenia.
Wynika z nich między innymi, iż składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości uwzględnia się przy ustalaniu ekwiwalentu w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego ekwiwalentu. Tzw. zmienne składniki wynagrodzenia należy wyliczyć uzyskując średnią z 3 lub 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu.
Odpowiedź
Mając na uwadze wskazane powyżej regulacje prawne dotyczące zasad naliczania i wypłaty ekwiwalentu pieniężnego (§ 15 rozporządzenia z dnia 8.01.1997 r.) jako podstawę ekwiwalentu należy przyjąć kwotę 1000zł brutto, ponieważ to właśnie ta kwota była należną i faktycznie wypłacaną pracownikowi w miesiącu nabycia prawa do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.