Właściwy organ w świetle projektu ustawy
W świetle art. 6 pkt 6 projektu z 04.12.2015 r. ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług organem tym jest organ lub podmiot odpowiedzialny na swoim terytorium za informowanie o przepisach dotyczących delegowania pracowników lub współpracę z organami lub podmiotami innych państw członkowskich w zakresie monitorowania przestrzegania tych przepisów.
Jak wynika natomiast z art. 9 ust 1 projektu ustawy, Państwowa Inspekcja Pracy pełni rolę właściwego organu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jakie zadania będą spoczywały na PIP?
Ogólny katalog obowiązków
Ustawodawca proponuje aby PIP zajmowała się następującymi obszarami:
- udzielanie informacji o warunkach zatrudnienia na terytorium RP (art. 4 ust. 2 i art. 5) – na wniosek zainteresowanego,
- przyjmowanie oświadczenia pracodawcy delegującego pracownika na terytorium RP zawierającego informacje niezbędne w celu przeprowadzenia kontroli sytuacji faktycznej w miejscu pracy wymienione w art. 16 ust. 2 pkt 1 – 6,
- utworzenie, prowadzenie i aktualizacja strony internetowej zawierającej m.in. informacje o warunkach zatrudnienia na terytorium RP, wymogach administracyjnych i środkach kontrolnych, stosowanych wobec pracodawcy delegującego pracownika na terytorium RP, odpowiedzialności solidarnej, procedurze składania skarg i dochodzenia roszczeń
ze stosunku pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez pracowników delegowanych na terytorium RP, - współpraca z właściwymi organami państw członkowskich (m.in. informacja o warunkach zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium RP, informowanie o stwierdzonych nieprawidłowościach lub wykroczeniach związanych z delegowaniem pracownika na terytorium RP albo z terytorium RP, udzielanie odpowiedzi na uzasadnione wnioski właściwych organów innego państwa członkowskiego o dostarczenie informacji dotyczących delegowania pracowników na terytorium RP albo
z terytorium RP, a także na przeprowadzenie działań kontrolnych na wniosek takich organów).
Podsumowując…
Powyższa propozycja legislacyjna z jednej strony implementuje dyrektywę wspólnotową, z drugiej natomiast przypisuje PIP nowe zadania (strona internetowa czy też przyjmowanie oświadczeń).
Jeśli ustawa w obecnej wersji projektu faktycznie zostanie uchwalona, PIP będzie także kontrolować prawidłowość delegowania pracowników na terytorium RP, gdy zaistnieją wątpliwości, czy dany pracownik może zostać uznany za pracownika delegowanego na terytorium RP. Będzie to dotyczyło dwóch obszarów:
- rzeczywistego prowadzenia przez pracodawcę delegującego pracownika na terytorium RP znaczącej działalności na terytorium innego państwa członkowskiego oraz
- tymczasowości wykonywania pracy przez pracownika na terytorium RP.
Główny Inspektorat Pracy w piśmie z 04 stycznia bieżącego roku wniósł szereg uwag i zastrzeżeń do projektu ustawy w części dotyczącej zadań Państwowej Inspekcji Pracy.