01.08.2021 r.
2 min

Czy zastępującemu pracownikowi można powierzyć inne obowiązki niż te, które wykonywał pracownik zastępowany?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
01.08.2021r.
2 min

Umowa w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy stanowi rodzaj umowy na czas określony. Zawierana jest ona w związku z koniecznością zapewnienia zastępstwa za innego pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy spowodowanej np. korzystaniem z urlopów związanych z rodzicielstwem czy długotrwałą chorobą. W związku z tym czas, na jaki jest ona zawierana, powinien pokrywać się z okresem usprawiedliwionej nieobecności. Może być również krótszy. Nie może on natomiast przekraczać okresu absencji zastępowanego pracownika.

Do omawianej umowy nie stosuje się limitów w zawieraniu umów na czas określony. Zgodnie z dyspozycją art. 251 § 4 pkt 1 kodeksu pracy, limitów wynikających z art. 251 § 1 kodeksu pracy nie stosuje się do umów o pracę zawartych na czas określony w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

Umowa na zastępstwo musi czynić zadość wymogom stawianym umowie o pracę zawartym w art. 29 kodeksu pracy. Tym samym musi ona zostać zawarta w formie pisemnej. W dokumencie powinny zostać określone strony umowy, jej rodzaj, data zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy, termin rozpoczęcia pracy. Warunki pracy zastępowanego pracownika nie muszą być jednak tożsame z warunkami pracy zastępowanego pracownika. Różny może być na przykład wymiar etatu czy wysokość wynagrodzenia.

Zazwyczaj zakres obowiązków zastępcy kształtowany jest w taki sposób, aby pokrywał się z zakresem obowiązków nieobecnego pracownika. Dopuszczalne jest jednak wprowadzenie w tym zakresie modyfikacji. Jednakże nie mogą one wykraczać poza zakres obowiązków zastępowanego pracownika oraz zmierzać do powierzenia zastępcy innej rodzajowo pracy. Rozszerzenie zakresu obowiązków zastępcy o obowiązki, które nie należą do obowiązków nieobecnego pracownika, mogą zostać uznane za obejście przepisów prawa pracy, które ma zmierzać do zatrudnienia nowej osoby do innej rodzajowo pracy niż praca na stanowisku zajmowanym przez nieobecnego pracownika, pod pozorem zastępstwa nieobecnego pracownika.