Zgodnie z art. 167 § 2 kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Chodzi o wydatki, których pracownik nie poniósłby, gdyby nie został odwołany z urlopu, np. koszty wcześniejszej podróży powrotnej pracownika oraz członków jego rodziny, opłaty za część wypoczynku niewykorzystaną przez pracownika i jego rodzinę w wyniku odwołania.
Należy przyjąć, że koszty zwracane pracownikowi na podstawie kodeksu pracy nie stanowią dla niego przysporzenia majątkowego. Są wyrównaniem uszczerbku w majątku pracownika jako zwrot wcześniej poniesionych wydatków. Tym samym po stronie pracownika nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu.
Jeśli pracodawca zdecyduje się pokryć inne koszty, które nie pozostają w bezpośrednim związku z odwołaniem pracownika z urlopu to powyższa zasada nie będzie miała zastosowania. W takim przypadku kwota otrzymana od pracodawcy będzie już stanowiła przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu w miesiącu jej wypłaty.