15.07.2013 r.
2 min

Czy imprezy integracyjne oraz wycieczki organizowane przez pracodawcę mogą korzystać ze zwolnienia od podatku?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
15.07.2013r.
2 min

Rozważanie wymaga bowiem kwestia udziału pracownika w wycieczce
lub imprezie integracyjnej, którą sfinansował pracodawca, jako tytułu
do powstania po stronie pracownika przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jeżeli bowiem pracodawca zorganizuje imprezę integracyjną „otwartą”,
tj. dostępną dla szerszego niż tylko pracownicy grona, to z tytułu udziału
w niej nie powstanie przychód dla żadnego z uczestników. Jeżeli natomiast impreza zostanie zorganizowana tylko i wyłącznie dla pracowników (oraz ich najbliższych), pracodawca ma obowiązek doliczyć pracownikowi do przychodu taką kwotę, jaka przypada na poszczególnego uczestnika. Nie ma tutaj znaczenia, czy pracownik korzystał ze wszystkich dostępnych atrakcji. Pamiętać również należy, iż co do zasady imprezy integracyjne są organizowane z środków obrotowych pracodawcy, więc nie ma tutaj zastosowania zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeszcze inaczej wygląda kwestia udziału pracownika w wycieczce. Co do zasady, pracodawca winien doliczyć do przychodów pracownika przypadającą na niego część kosztu wycieczki. Jeżeli jednak wycieczka została w całości zorganizowana z środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, a pracodawca za każdego uczestnika zapłacił oddzielnie, uznać można, iż poszczególnym pracownikom zostało postawione do dyspozycji świadczenie pieniężne, które może korzystać ze zwolnienia do kwoty 380 zł.