Mega rabaty na BLACK WEEK! Zapisz się do 29.11.2024 r. i użyj kodu BW.PCKP
Odbierz aż 30% zniżki na wszystkie nasze szkolenia, kursy i Live Meetingi.

Prawo Pracy
07.02.2023 r.
2 min

Co zrobić, gdy pracodawca nie wyda PIT-11?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
Prawo Pracy
07.02.2023r.
2 min

Obecnie administracja skarbowa przygotowuje deklarację roczną za podatnika na podstawie złożonych dokumentów przez płatników. Zatem, jeżeli płatnik złożył PIT-11 do urzędu to podatnik może pobrać stosowną informację z serwisu „Twój e-PIT” lub skorzystać z przygotowanego uprzednio zeznania.

Jednak w przypadku, gdy do końca lutego pracownik nie otrzyma od swojego pracodawcy PIT-11 za miniony rok podatkowy to powinien niezwłocznie wystąpić do pracodawcy z wezwaniem do wydania przedmiotowego dokumentu. Najlepiej, aby zrobił to na piśmie. Jeżeli pracodawca nie uczyni zadość wezwaniu, pracownik może zwrócić się o interwencje do właściwego urzędu skarbowego, który jest uprawniony do zastosowania względem pracodawcy odpowiednich środków prawnych. Niewywiązanie się z obowiązku wydania pracownikowi informacji PIT-11 stanowi bowiem podstawę pociągnięcia pracodawcy do odpowiedzialności karnoskarbowej.

Ponadto podatnik może wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego fakty albo stan prawny, wynikający z prowadzonych przez urząd ewidencji, rejestrów lub z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu. Zaświadczenie takie będzie stanowić podstawę opracowania rocznego zeznania podatkowego. Podatnik może także przygotować roczne rozliczenie w oparciu o wszelkie inne dokumenty, jakie posiada (RMUA, paski wynagrodzeń, itp.), jednak istnieje w takim wypadku ryzyko, że konieczne będzie w późniejszym czasie złożenie korekty zeznania (np. po otrzymaniu PIT-11 od pracodawcy po terminie).