Pojawił się projekt ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców, który obecnie trafił do prac w rządzie. W uzasadnieniu projektu można przeczytać, że „celem projektowanej ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców jest usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz ograniczenie występujących nadużyć, jak również pełna elektronizacja postępowań.”
Co ważne projektowana ustawa ma stanowić częściowe wypełnienie kamienia milowego nr A51G dla reformy pn. „A4.1 Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy” określonej w Krajowym Planie Odbudowy.
W projekcie przewidziano między innymi:
- pełną elektronizację procedur związanych z uzyskaniem zezwolenia na pracę cudzoziemców oraz oświadczeń,
- likwidację wymogu przedstawienia w postępowaniu o wydanie zezwolenia na pracę informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy,
- likwidację odrębnych postępowań w sprawie przedłużenia zezwolenia na pracę, które obecnie jest wydawane, gdy pracodawca kontynuuje powierzenie pracy cudzoziemcowi na tym samym stanowisku,
- przeciwdziałanie wyzyskowi cudzoziemców i zaniżaniu standardów na rynku pracy, a w tym zakresie:
- wprowadzenie obligatoryjnej przesłanki odmowy udzielenia zezwolenia na pracę, gdy pracodawca nie opłaca składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne lub zaliczek na podatek dochodowy,
- utrzymanie zasady, że nałożenie na pracodawcę kary za określone czyny będzie przesłanką odmowy udzielenia zezwolenia na pracę,
- utrzymanie przesłanki dot. porównywalności wynagrodzenia cudzoziemca, ponieważ jest ona jednym z podstawowych narzędzi prawnych gwarantujących uzupełniający charakter dostępu cudzoziemców do polskiego rynku pracy. Ma ona na celu zapobieganie sytuacjom, gdy obywatele polscy są zastępowani tańszymi pracownikami z krajów trzecich. Planowane jest szersze wykorzystanie Centralnej Bazy Ofert Pracy jako narzędzia ułatwiającego weryfikację czy wynagrodzenie dla cudzoziemca nie jest zaniżone.
Projekt przewiduje także przepisy karne za naruszenie regulacji dotyczących zatrudniania cudzoziemców. Istotne jest to, że kara grzywny jest zastrzeżona również dla cudzoziemca wykonującego pracę nielegalnie. Ponadto „w art. 76 ust. 9 projektu wprowadzono przepisy, z których wynika, że wymiar kary grzywny powinien być wymierzony proporcjonalnie do liczby cudzoziemców, którym powierzono pracę nielegalnie w kwocie nie niższej niż 500 zł za jednego cudzoziemca. Przewiduje się, że nowe rozwiązanie wpłynie na zwiększenie dolegliwości kary dla podmiotów, które powierzają nielegalnie pracę wielu cudzoziemcom” (uzasadnienie do projektu).
Ustawa ma wejść w życie w ciągu 7 dni od jej opublikowania. Projektodawca zakłada, że stanie się to jeszcze w 2022 roku.