Odpowiedź:
Przepis art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 902 z późn. zm.) przewiduje możliwość zawarcia z pracownikami samorządowymi umowy o pracę na czas nieokreślony i umowy na czas określony, w tym także w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
Ograniczenia w zakresie zawierania umów o pracę z pracownikami samorządowymi wprowadza art. 16 ust. 2 ustawy. Statuuje on bowiem zasadę, iż w przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym w samorządzie terytorialnym umowę o pracę zawiera się na czas określony nie dłuższy niż 6 miesięcy. Zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy osobą podejmującą po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym jest osoba, która nie była wcześniej zatrudniona w jednostkach wskazanych w art. 2 ustawy, na czas nieokreślony albo na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy, i nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym. Jednostkami, o których mowa w art. 2 ustawy, są:
- urzędy marszałkowskie oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne;
- starostwa powiatowe oraz powiatowe jednostki organizacyjne;
- urzędy gmin, jednostki pomocnicze gmin, gminne jednostki budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych;
- biura (ich odpowiedniki) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
- biura (ich odpowiedniki) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Osoba podejmująca po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym zobowiązana jest do odbycia w czasie trwania zawartej z nim umowy o pracę na czas określony służby przygotowawczej (art. 19 ust. 1 ustawy). Ma ona na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracownika do należytego wykonywania obowiązków służbowych (art. 19 ust. 3 ustawy).
Decyzję w przedmiocie skierowania pracownika do służby przygotowawczej i jej zakresu podejmuje kierownik jednostki, w której pracownik jest zatrudniony. Podejmując decyzję powinien on uwzględnić poziom przygotowania pracownika do wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska oraz opinię osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony (art. 19 ust. 2 ustawy).
Na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony, kierownik jednostki zatrudniającej może zwolnić pracownika z obowiązku odbywania służby przygotowawczej pracownika. Warunkiem zwolnienia jest legitymowanie się przez pracownika wiedzą lub umiejętnościami umożliwiającymi należyte wykonywanie obowiązków służbowych (art. 19 ust. 5 ustawy).
Służba przygotowawcza trwa nie dłużej niż 3 miesiące i kończy się egzaminem (art. 19 ust. 4 ustawy). Pozytywny wynik egzaminu kończącego służbę przygotowawczą jest warunkiem dalszego zatrudnienia pracownika, również w sytuacji zwolnienia pracownika z obowiązku odbywania służby przygotowawczej (art. 19 ust. 6 i 7 ustawy).
Z zapytania wynika, iż pracownica nie jest zatrudniona na stanowisku urzędniczym. Dotychczasowy stosunek pracy powinien zostać rozwiązany na zasadach określonych w Kodeksie pracy. Zgodnie z art. 30 § 1 k.p. umowa o pracę rozwiązuje się:
- na mocy porozumienia stron;
- przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem);
- przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia);
- z upływem czasu, na który była zawarta.
Nie ma przeszkód, aby rozwiązać stosunek pracy za wypowiedzeniem. Jednakże bardziej racjonalnie wydaje się zawarcie porozumienia o rozwiązaniu umowy o pracę. Zawierając porozumienie można swobodnie określić datę rozwiązania stosunku pracy i nie trzeba w tej sytuacji uwzględniać przepisów o okresach wypowiedzenia.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
[email protected]
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta