Redakcja: Czym zajmuje się POL-INOWEX?
Agnieszka Jakubczyk-Latała: POL–INOWEX specjalizuje się w usługach demontażu, montażu urządzeń przemysłowych oraz relokacji kompletnych linii technologicznych i całych zakładów. Świadczymy usługi od 1991 roku i działamy na terenie całej Europy.
R: Jakie stanowisko Pani zajmuje?
AJL: Od roku i ośmiu miesięcy pracuję jako kierownik do spraw zasobów ludzkich. Z jednej strony zajmuję się weryfikacją umów o pracę, koordynacją działań kadrowo – płacowych, a z drugiej czuwam nad kwestią szkoleń, przeprowadzam rekrutacje.
R: Zajmuje się Pani zarówno miękkim i twardym HR-em. Która z tych dziedzin według Pani wiąże się z większą ilością wyzwań?
AJL: Bez wątpienia kadry i płace rodzą więcej problemów – cały czas trzeba śledzić zmiany w prawie pracy i systemie ubezpieczeń społecznych. Jeżeli w obszarze „miękkiego” HR-u nie wykorzystamy pewnych unowocześnień, nie będzie to miało tak poważnych konsekwencji, jak brak dostosowania się do zmodyfikowanych przepisów. Właśnie dlatego większość szkoleń, z jakich nasz zespół korzysta poświęconych jest zagadnieniom związanym z kadrami.
R: Od kandydatów na specjalistów do spraw kadr i płac wymaga się zwykle: kilkuletniego doświadczenia, wykształcenia o profilu ekonomicznym, praktycznej znajomości prawa pracy, współpracy z ZUS, ewentualnie znajomości programu Płatnik. Które z wymienionych kryteriów ma największe znaczenie?
AJL: Na pewno nie jest to wykształcenie – i mówię to na podstawie własnych doświadczeń – nie kończyłam studiów bezpośrednio związanych z kadrami. Zagadnieniami związanymi z zarządzaniem zasobami ludzkimi zajęłam się dopiero na studiach podyplomowych. Doświadczenie jest bardzo ważne, ale myślę, że równie istotne są otwartość oraz chęć pogłębiania wiedzy – właśnie ze względu na pojawiające się zmiany. Jeśli ktoś podchodzi do tej pracy z pasją, dostosowanie się do kolejnych modyfikacji nie będzie żadnym problemem.
R: W jaki sposób rekruterzy sprawdzają praktyczną znajomość prawa pracy? Ten wymóg wydaje mi się szczególnie trudny do rzetelnego zweryfikowania.
AJL: Rzeczywiście jest to problematyczna kwestia – w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej trudno ocenić tego typu kompetencję. W związku z tym to kryterium badamy za pomocą testu. Zawarte w nim pytania pozwalają ocenić, czy kandydat w ogóle zetknął się z praktycznym zastosowaniem podstawowych regulacji.
R: Jeśli chodzi o profil specjalisty do spraw kadr i płac – jakimi cechami charakteru powinna dysponować taka osoba?
AJL: Trzeba zdawać sobie sprawę, że praca w kadrach to przede wszystkim kontakt z ludźmi – idealny kandydat musi być komunikatywny. Nie może być tak, że pracownik boi się przyjść do nas ze swoim problemem, bo „pani w kadrach jest nieprzyjemna”. Jeśli chodzi o pozostałe wymogi, taka osoba powinna być dokładna i mieć zdolność analitycznego myślenia. Tylko te kompetencje pozwolą jej nie tylko aktualizować wiedzę, ale też wprowadzać zmiany w życie.
R: Ustaliłyśmy już profil specjalisty do spraw kadr i płac, więc chciałabym przejść do tematu poszerzania wiedzy takiego profesjonalisty. Uczestniczyli Państwo w ponad 20 szkoleniach Polskiego Centrum Kadrowo-Płacowego. Dlaczego wracają Państwo na organizowane przez nas warsztaty?
AJL: Powiem szczerze, że można znaleźć szkolenia, które są oferowane w niższej cenie, niż te organizowane przez Państwa. Niemniej, wybieramy Polskie Centrum Kadrowo-Płacowe, ponieważ do tej pory nie zawiedliśmy się na jakości merytorycznej tych szkoleń. Osobiście uczestniczyłam ostatnio w warsztatach dotyczących zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i byłam bardzo zadowolona, bo prowadzący prezentował ciekawe podejście do tego zagadnienia, „otworzył mi oczy” na coś nowego, przedstawiał różnorodne interpretacje przepisów. Odpowiada mi również lokalizacja Państwa szkoleń w Lublinie – nie ma problemu z dojazdem.
R: Czy jest jakiś obszar „twardego” zarządzania zasobami ludzkimi szczególnie zaniedbany przez firmy szkoleniowe?
AJL: Po warsztatach dotyczących płac czuję często niedosyt, ale wiąże się to przede wszystkim z tym, że jest to bardzo obszerny temat. Być może, gdybym ukończyła dłuższy kurs na temat wynagrodzeń, byłoby mi łatwiej wzbogacić moją wiedzę w trakcie jednodniowych zajęć.
R: Co mogą zrobić firmy szkoleniowe, aby jeszcze poprawić jakość swoich usług?
AJL: Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie, gdyż jestem zadowolona z oferowanych przez Państwa szkoleń. Mam natomiast wskazówkę – zwykle decyduję się na uczestnictwo w szkoleniu w momencie, gdy 2/3 programu jest dla mnie interesujące. Dobry i dopracowany program jest dla wielu profesjonalistów decydującym czynnikiem przy wyborze szkolenia.
R: Myślę, że to rzeczywiście cenna rada. Mam nadzieję, że kolejne szkolenia będą dla Państwa równie udane jak dotychczasowe. Dziękuję za rozmowę.
AJL: Dziękuję.