Redakcja: Być może nie wszyscy Czytelnicy kojarzą nazwę Bianor – czy zechciałaby Pani przybliżyć nam profil firmy?
Edyta Radecka: Bianor jest liderem na rynku przetwórstwa tworzyw sztucznych – firma zajmuje się produkcją szerokiej gamy części plastikowych i komponentów na rynek konsumencki oraz dla branż specjalistycznych. Współpracujemy z takimi przedsiębiorstwami jak Philips czy japońska Makita.
R: Jakie stanowisko Pani zajmuje?
ER: Jestem kierownikiem kadr – wraz z jednym specjalistą zajmuje się obsługą około 230 pracowników. Do tego dochodzą jeszcze pracownicy tymczasowi. W związku z tym na co dzień stykam się ze wszelkimi aspektami obowiązków kadrowo-płacowych.
R: Przepisy prawa pracy cały czas się zmieniają, w jaki sposób dba Pani o to, aby być zawsze na bieżąco?
ER: Polegam przede wszystkim na dwóch źródłach informacji: szkoleniach i informatorach. Te ostatnie w dużym stopniu są dostępne w Internecie.
R: Jak Pani myśli – z jakimi trudnościami w pracy spotykają się profesjonaliści z zakresu kadr i płac?
ER: Myślę, że dużym problemem dla osób pracujących w dziale kadr i płac są niekończące się korekty formularzy dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zmiany w tym zakresie zachodzą niemal bez przerwy, więc nawet jeśli ktoś jest wyjątkowo skrupulatny i na bieżąco śledzi informacje, to nie uniknie tego obowiązku.
R: Jakie było zatem największe dotychczasowe wyzwanie kadrowe w pani karierze zawodowej?
ER: Trudno mi w tym momencie przypomnieć sobie konkretne zadanie, ale myślę, że zawsze wiele wysiłku wymaga przeprowadzenie skomplikowanej rekrutacji – są stanowiska, na które naprawdę ciężko znaleźć właściwą osobę. Takim wyzwaniem jest także każda kontrola przeprowadzana przez różne inspekcje i urzędy – właściwe przygotowanie się do takiego wydarzenia jest kluczowe dla funkcjonowania firmy.
R: Nowy Rok to okres zmian – nowe uprawnienia rodzicielskie, emerytury pomostowe, zmiany w kodach i formularzach ZUS – które z tych nowości budzą najwięcej wątpliwości?
ER: Biorąc pod uwagę, że mamy dopiero koniec stycznia trudno jeszcze ocenić, które nowości będą sprawiać najwięcej trudności. Przekonamy się o tym z upływem czasu.
R: Miała Pani okazję przygotować się do zmian, uczestnicząc w szkoleniach: „Prawo pracy 2010” oraz „Nowa wersja PROGRAMU PŁATNIK 8.01.001 obowiązująca od stycznia 2010”. Czy zajęcia spełniły Pani oczekiwania?
ER: Tak – byłam zadowolona ze szkoleń i ich sposobu prowadzenia. Myślę, że firmy szkoleniowe, które chcą cały czas podnosić jakość swoich usług, powinny skoncentrować się właśnie na doborze trenerów.
R: Rzeczywiście powodzenie szkolenia w dużej mierze zależy od prowadzącego. Dziękuję za rozmowę.
ER: Dziękuję.