Ustawa podwyższyła wysokość składki na ubezpieczenia rentowe z 6% na 8% podstawy wymiaru. Podwyższenie obciążyło tylko składkę finansowaną przez pracodawcę z 4,5% do 6,5%. Stopa procentowa w wysokości 1,5% podstawy wymiaru, którą finansuje ubezpieczony, pozostała bez zmian.
Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że „składka na ubezpieczenie rentowe
w części opłacanej przez pracodawcę nie ma charakteru podatkowego – jest świadczeniem wzajemnym i celowym, stanowiącym dochód pozabudżetowy podmiotu publicznego (Funduszu Ubezpieczeń Społecznych). Podatek i składka na ubezpieczenie rentowe w części finansowanej przez pracodawcę to dwie różne instytucje. Skoro składka na ubezpieczenie rentowe w części finansowanej przez pracodawcę nie jest podatkiem, to także ustawa wprowadzająca zmiany
w wysokości takiej składki, nie może być uznana za ustawę podatkową.”.