28.03.2011 r.
3 min

Wynagradzanie dodatkowej pracy pracownika samorządowego

Ekspert PCKP

Skopiuj link
28.03.2011r.
3 min

Stanowisko Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy z dnia 4 marca 2010 r. dotyczy kwestii, czy pracodawca w regulaminie wynagradzania, o którym mowa w art. 39 ustawy z dnia 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych, może wprowadzić korzystniejszą regulację związaną z godzinami nadliczbowymi, dodatkami za pracę w porze nocnej, dodatkami za pracę na II zmianie.

Jak wynika z treści art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych, pracodawcy samorządowi – bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników – określają w regulaminach wynagradzania szczegółowe warunki wynagradzania pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Należy podkreślić, że przepis ten jest konsekwencją między innymi postanowień art. 772 § 5 k.p. (w zw. z art. 239 § 3 pkt 3 k.p.) stanowiącego, że regulamin wynagrodzenia nie może określać zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania.

Warunki wynagradzania ustalane są w tych regulaminach w oparciu o postanowienia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18.03.2008 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398). Przepis art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że w regulaminie wynagradzania w maksymalnej wysokości ustala się jedynie poziom wynagrodzenia zasadniczego.
Oznacza to, że poza określaniem maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustawa o pracownikach samorządowych, jak i w/w rozporządzenie, nie zawierają uregulowań w zakresie limitów innych składników wynagrodzeń pracowników samorządowych. W świetle przepisów prawa pracy pracodawca jednostki samorządowej, wprowadzając regulamin wynagradzania, ma prawo do samodzielnego (w ramach posiadanych środków finansowych) określania maksymalnej wysokości wynagrodzenia. Może również zdecydować o prawie i zasadach przyznawania innych składników wynagrodzenia np. dodatków za pracę. Zasady wynagradzania pracowników z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych – aczkolwiek określone w art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych – mogą być korzystniej określone w regulaminie wynagradzania. Natomiast zasady wynagradzania z tytułu pracy w porze nocnej powinny być uregulowane co najmniej jak w przepisach Kodeksu pracy (art. 1518§ 1 k.p.), którego przepisy mają tu odpowiednie zastosowanie na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

Możliwe jest również wprowadzenie w regulaminie wynagradzania odpłatności (dodatków) z innych tytułów, jak np. dodatek za pracę na II zmianie, a których zasad wynagradzania nie przewiduje ustawa o pracownikach samorządowych, ani inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy.