Płatnicy zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przekazali do Krajowej Administracji Skarbowej deklaracje PIT-11 za 2024 rok. Byli zobowiązani do wysłania ich elektronicznie do końca stycznia 2025 roku. Do końca lutego bieżącego roku mają czas, aby doręczyć je pracownikom.
PIT-11 to deklaracja, która jest podstawową informacją o przychodach, dochodach, kosztach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych. Sporządza ją płatnik, który w trakcie roku rozlicza, pobiera i wpłaca zaliczki na podatek dochodowy. Co do zasady, stanowi podstawowe źródło danych niezbędnych do sporządzenia zeznań rocznych. Jest bazą do przygotowanego w serwisie „Twój e-pit” rozliczenia rocznego dla danego podatnika.
Ustawodawca nie przewidział jedynej prawidłowej formy, w jakiej pracownicy powinni otrzymać PIT-11. Nadal najczęściej wybierana jest forma papierowa. Płatnicy przekazują podatnikom te deklaracje osobiście albo wysyłają je im za pośrednictwem Poczty Polskiej albo firm kurierskich. Muszą jednak pamiętać, że powinni dysponować potwierdzeniem tego, że każdy pracownik otrzymał deklarację w ustawowym terminie.
PIT-11 może także zostać wysłany do pracownika z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Płatnik może wysłać go mailem, jednak plik powinien mieć format nieedytowalny, który będzie możliwy do odczytania przez pracownika (np. PDF). Ponadto, plik powinien być opatrzony podpisem elektronicznym (np. certyfikatem kwalifikowanym), który jest równoważny podpisowi własnoręcznemu. Pracownik powinien potwierdzić odebranie informacji w wiadomości zwrotnej.