Poszerzona treść umowy o pracę
W sytuacji, w której pracodawca będzie korzystał z któregokolwiek z odstępstw wskazanych w art. 251 § 4 kodeksu pracy (zastępstwo, praca dorywcza lub sezonowa, okres kadencji lub przyczyny obiektywne leżące po stronie pracodawcy), będzie on zobligowany uzupełnić także treść takiej umowy o pracę. Przedmiotowy obowiązek wynika bowiem wprost z treści dodanego w art. 29 kodeksu pracy § 11.
W świetle tej regulacji w przypadku zawarcia umowy o pracę na czas określony w celu zastępstwa, pracy dorywczej lub sezonowej, wykonywania pracy przez okres kadencji lub w przypadku wystąpienia przyczyn obiektywnych leżących po stronie pracodawcy w umowie określa się ten cel lub okoliczności tego przypadku, przez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie takiej umowy.
Terminy wynikające z nowych przepisów
Z treści art. 29 § 11 kodeksu pracy wynika wyraźnie, iż w sytuacji zawierania umów na czas określony w warunkach art. 251 § 4 kodeksu pracy w okresie od dnia 22.02.2016 r. już w samej treści umowy należy zawrzeć taką informację.
Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 25.06.2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw strony umów o pracę na czas określony trwających w dniu wejścia w życie tejże ustawy zawartych w celu zastępstwa, pracy dorywczej lub sezonowej, okresu kadencji lub z przyczyn obiektywnych uzupełnią te umowy o stosowne informacje w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Podsumowując…
Należy zatem stwierdzić, iż obowiązek uzupełnienia trwających umów terminowych o nowe postanowienia nie dotyczy każdej umowy na czas określony. Co do zasady, trwające w dniu 22.02.2016 r. umowy na czas określony będą z mocy prawa podlegały nowemu art. 251 kodeksu pracy.
Aktualizacja treści umowy o pracę będzie konieczna w sytuacji, w której pracodawca będzie chciał skorzystać z wyłączenia tej umowy z licznika „33+3” w związku z wystąpieniem jednej z czterech przesłanek wskazanych w art. 251 § 4 kodeksu pracy.
Praktycznie
Pomimo trzymiesięcznego okresu na zaktualizowanie treści umowy o pracę, warto już teraz przeanalizować „stan” umów terminowych w zakładzie i przygotować się na zmiany. Jeśli bowiem w zakładzie występują umowy w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy – warto zaktualizować tę treść o wskazanie tzw. zastępstwa, chyba że z treści tej umowy już teraz jednoznacznie wynika, iż celem jest zastępstwo innego pracownika. Użyte w przepisie określenie „uzupełnią” dotyczy bowiem sytuacji, w której takiej informacji brak w umowie o pracę.
Warto także przypomnieć, iż skorzystanie z powyższych odstępstw wymaga dodatkowej przesłanki. Ustawodawca wymaga bowiem, aby zawarcie takiej „wyjątkowej” umowy w danym przypadku służyło zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i było niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy.