Ostatni pracodawca jest zobowiązany do wypłaty odprawy emerytalno-rentowej byłemu pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Pracodawcy na ogół chcą potwierdzić spełnienie ustawowych przesłanek poprzez uzyskanie od byłego pracownika dokumentu stwierdzającego przyznanie świadczenia.
Pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna. Przesłanki nabycia prawa do rzeczonej odprawy statuuje art. 921 § 1 kodeksu pracy. Z dyspozycji tego przepisu wynika, iż odprawa emerytalno-rentowa przysługuje pracownikowi, jeżeli łącznie zostały spełnione następujące przesłanki:
- pracownik spełnia warunki uprawniające do nabycia renty albo emerytury,
- pracownik przechodzi na rentę albo emeryturę,
- następuje ustanie stosunku pracy,
- istnieje związek pomiędzy ustaniem stosunku pracy a przejściem na rentę albo emeryturę.
Z powyższego wynika, że warunkiem koniecznym jest przejście przez pracownika na rentę z tytułu niezdolności do pracy albo na emeryturę. Zasady i procedurę nabywania świadczeń emerytalno-rentowych określa ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wynika z niej, iż prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy lub do emerytury przyznaje organ rentowy w ramach postępowania przeprowadzonego na wniosek zainteresowanej osoby. Prawo do tych świadczeń potwierdza wydana przez organ rentowy decyzja. W konsekwencji, pracownik może udowodnić przed pracodawcą przejście na emeryturę lub rentę, okazując mu decyzję organu rentowego o przyznaniu emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy.