06.12.2010 r.
2 min

Ustalenie wykazu stanowisk pracy w szczególnych warunkach

Ekspert PCKP

Skopiuj link
06.12.2010r.
2 min

Kwalifikacji stanowisk pracy do pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze dokonuje wyłącznie zakład pracy, gdyż zgodnie z art. 226 Kodeksu pracy ocena ryzyka zawodowego na wszystkich stanowiskach pracy jest obowiązkiem pracodawcy. Przy ustalaniu poziomu ryzyka zawodowego pracodawca powinien stosować przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r., Nr 169, poz. 1650, ze zm.). Ponadto pracodawca, korzystając z oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy, związanych z rodzajami prac, ujętych w załączniku nr 1 i 2 do ustawy o emeryturach pomostowych, powinien sporządzić wykaz stanowisk prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz ewidencję pracowników wykonujących takie rodzaje prac, a następnie przekazać informacje, o której mowa w art. 38 ustawy Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych.

Należy pamiętać także, że w przypadku nieumieszczenia przez pracodawcę danego pracownika w ewidencji pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub pracę o szczególnym charakterze, pracownikowi przysługuje skarga do Państwowej Inspekcji Pracy w trybie art. 41 ust. 6 ustawy o emeryturach pomostowych. Jeżeli skarga ta zostanie uwzględniona, to wówczas właściwe ograny Państwowej Inspekcji Pracy będą uprawnione do nakazania pracodawcy umieszczenia pracownika w ewidencji pracowników wykonujących taką pracę. Od decyzji inspektora pracy, zarówno pracownikowi jak i płatnikowi składek, przysługuje odwołanie do okręgowego inspektora pracy, którego z kolei decyzja będzie mogła być skontrolowana na drodze sądowego postępowania administracyjnego.