Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym. Składniki wynagrodzenia za pracę, przysługujące pracownikowi za okresy dłuższe niż jeden miesiąc, wypłaca się z dołu w terminach określonych w przepisach prawa pracy.
Ustalenie terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę powinno polegać na wyznaczeniu konkretnego i stałego dnia miesiąca. Często stosowane w praktyce postanowienie zawarte w aktach prawa zakładowego, zgodnie z którym wypłata ma nastąpić „do” 10 dnia kolejnego miesiąca kalendarzowego, nie wypełnia tych warunków. Takie stwierdzenie jedynie powiela treść art. 85 § 2 kodeksu pracy i w istocie nie konkretyzuje terminu wypłaty. Wskazanie to może zatem polegać na podaniu jednego z pierwszych dziesięciu dni miesiąca oznaczonego cyfrą, bądź też na przyjęciu, że wypłata wynagrodzenia będzie następować np. w pierwszy piątek miesiąca, czy też w trzeci dzień roboczy kolejnego miesiąca.
Pracodawca powinien wyznaczyć stały i ustalony z góry termin wypłaty wynagrodzenia w treści układu zbiorowego pracy lub w regulaminie pracy. Natomiast pracodawca, który nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy określa termin i czas wypłaty wynagrodzenia w informacji o warunkach zatrudnienia, którą powinien przekazać na piśmie każdemu pracownikowi w ciągu 7 dni od rozpoczęcia pracy.