Pracownicy samorządowi, z którymi stosunek pracy nawiązywany jest na podstawie umowy o pracę
Pomocne w ustaleniu kręgu pracowników samorządowych, z którymi stosunek pracy może zostać nawiązany na podstawie umowy o pracę, jest art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016, poz. 902 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Ustawodawca wyczerpująco wylicza w nim pracowników samorządowych, którzy mogą zostać zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania. Natomiast osoby, z którymi może zostać nawiązany stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, lapidarnie określa zwrotem „pozostali pracownicy samorządowi”. Zwrot ten wskazuje, iż umowa o pracę odnosi się do pozostałych pracowników samorządowych niezatrudnionych na podstawie wyboru i powołania. Oznacza to, iż stosunek pracy zostanie nawiązany na podstawie umowy o pracy z osobami nienależącymi do następujących kategorii pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru lub powołania:
- marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut województwa przewiduje nawiązanie z nimi stosunku pracy na podstawie wyboru,
- starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu przewiduje nawiązanie z nimi stosunku pracy na podstawie wyboru,
- wójt (burmistrz, prezydent miasta),
- przewodniczący zarządu związku jednostek samorządu terytorialnego i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku przewiduje nawiązanie z nimi stosunku pracy na podstawie wyboru,
- burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy, zastępca burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostali członkowie zarządu dzielnicy m.st. Warszawy,
- zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa.
W praktyce umowa o pracę będzie podstawą nawiązania stosunku pracy przede wszystkim z pracownikami samorządowymi zatrudnianymi na stanowiskach określonych w art. 4 ust. 2 ustawy, czyli na stanowiskach:
- urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
- doradców i asystentów;
- pomocniczych i obsługi.
Rodzaje umów o pracę
Ustawodawca stworzył zamknięty katalog rodzajów umów o pracę zawieranych z pracownikami samorządowymi. Z dyspozycji art. 16 ust. 1 ustawy wynika bowiem, iż pracownik samorządowy może zostać zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony. Oznacza to, iż pracownik samorządowy nie może zostać zatrudniony na podstawie innych rodzajów umów o pracę niż określone w art. 16 ust. 1 ustawy. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym taką umową jest umowa na okres próbny.
Zauważyć należy, iż przepisy ustawy przewidują sytuacje, w których obligatoryjnie stosunek pracy z pracownikiem samorządowym winien zostać nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas określony. Należą do nich:
- art. 16 ust. 2, 3 ustawy – z osobą podejmującą po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, w tym na kierowniczym stanowisku urzędniczym, zawierana jest umowa na czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy;
- art. 16 ust. 1 zd. 1 – jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności;
- art. 17 ustawy – zatrudnienie osób na stanowiskach doradców i asystentów odpowiednio w urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim na czas pełnienia funkcji przez odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka.
Odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu pracy
Ustawodawca nie uregulował w ustawie wyczerpująco zasad zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę. W związku z tym w zakresie nieuregulowanym ustawą zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy, w szczególności dotyczące formy umowy o pracę, jej treści, sposobu zawarcia.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta