25.03.2013 r.
2 min

Ubezpieczenie społeczne a zawieszenie działalności gospodarczej

Ekspert PCKP

Skopiuj link
25.03.2013r.
2 min

Zgodnie z art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

  • ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
  • ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,
  • ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,
  • wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,
  • ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,
  • może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Okoliczność zawieszenia działalności gospodarczej zgłaszana zostaje we właściwym organie ewidencyjnym na wniosek przedsiębiorcy. Organ ewidencyjny kieruje do ZUS kopie wniosku o zawieszenie wykonywania działalności lub stosownie o jej wznowieniu, co stanowi podstawę do sporządzenia dokumentów zgłoszenia bądź wyrejestrowania z ubezpieczeń osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą i jednocześnie skutkuje przerwą w ubezpieczeniu z tego tytułu.

Aktualna promocja: