Zgodnie z art. 1042 § 1 Kodeksu pracy regulamin pracy powstaje w wyniku ustaleń pracodawcy z zakładową organizacją związkową, jednak w razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca. Zatem w odniesieniu do regulaminu pracy brak zakładowej organizacji związkowej nie nakłada na pracodawcę obowiązku uzgodnienia treści regulaminu z inną formą przedstawicielstwa załogi (jak to ma miejsce na przykład przy regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych).
Oceny prawidłowości postępowania pracodawcy w zakresie wprowadzenia w życie regulaminu pracy należy dokonać z uwzględnieniem stanu faktycznego istniejącego w chwili dokonywania poszczególnych czynności związanych z wejściem w życie regulaminu pracy. Zatem następcze w stosunku do wejścia w życie regulaminu pracy objęcie zakładu zakresem działania zakładowej organizacji związkowej nie będzie rodziło bezpośrednich skutków dla już ustalonego regulaminu pracy.
Nie zaistnieje więc potrzeba uzgodnienia treści już obowiązującego regulaminu pracy z powstającą zakładową organizacją związkową. Należy dodać, że powyższy problem doczekał się jednoznacznej interpretacji w orzecznictwie sądowym. W wyroku z dnia 7 grudnia 2005 r. (sygn. akt III PK 29/2004 opublik. OSNP z 2006, nr 21, poz. 319) Sąd Najwyższy orzekł bowiem, iż regulaminy wynagradzania i pracy, ustalone i wprowadzone w życie zgodnie z obowiązującymi przepisami zanim u pracodawcy powstały związki zawodowe (zakładowe organizacje związkowe), nie wymagały późniejszego uzgodnienia z nowo utworzonymi organizacjami związkowymi i jako wewnątrzzakładowe akty normatywne nie utraciły mocy obowiązującej tylko dlatego, że u pracodawcy zaczęły działać związki zawodowe.