11.02.2013 r.
4 min

Świadczenia z tytułu podróży służbowej u pracodawcy spoza sfery budżetowej

Ekspert PCKP

Skopiuj link
11.02.2013r.
4 min

Jak wskazują chociażby tytuły przywołanych powyżej aktów prawnych regulują one kwestie wypłacania diet, ryczałtów, zwrotu kosztów tylko pracownikom zatrudnionym w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej. Nie są to natomiast akty prawne, które obligatoryjnie muszą stosować pracodawcy spoza sfery budżetowej. Tacy pracodawcy zasady zwrotu kosztów podróży służbowych mogą ustalić w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub w umowie o pracę. Dopiero jeśli pracodawca spoza sfery budżetowej nie wprowadzi we wskazanym powyżej trybie regulacji autonomicznej, będą do niego miały zastosowanie wspomniane powyżej rozporządzenia.

Ponadto rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju ma w pewnej mierze znaczenie gwarancyjne również dla pracowników zatrudnianych przez pracodawców spoza sfery budżetowej. Otóż regulacje zawarte w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub w umowie o pracę nie mogą określać diety należnej pracowników z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju lub poza jego granicami w kwocie niższej niż wynosi dieta za dobę podróży służbowej na terenie kraju w świetle regulacji zawartej w przywołanym rozporządzeniu. Wyrazem tej regulacji jest dość powszechne zjawisko obniżania diet wypłacanych przez pracodawców spoza sektora budżetowego pracownikom odbywającym podróż służbową poza granicami kraju. Poziom diet wynikający z rozporządzenia w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju jest bowiem dla wielu pracodawców zbyt wysoki. Pracodawcy tacy dążą również do uproszczenia stosowanych regulacji i unifikują wysokość diety przysługującej pracownikowi w poszczególnych krajach delegowania.

Odnosząc się do kwestii świadczeń należnych z tytułu podróży służbowej odbywanej przez pracownika zatrudnionego w sektorze prywatnym należy wskazać, że odwoływanie się do przepisów stosowanych w sferze budżetowej, bądź też ich wzajemne porównywanie w wymiarze korzystności (za wyjątkiem wysokości diety) dla pracownika nie znajduje uzasadnienia w obowiązującym stanie prawnym. Możliwe jest zatem przyznanie w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub w umowie o pracę pracownikom zatrudnionym w firmie spoza sektora budżetowego świadczeń związanych z podróżą służbową, których zasady wypłaty bądź wysokość będą mniej korzystne niż to wynika z przepisów stosowanych wobec sfery budżetowej (np. wyłączenie uprawnienia pracownika firmy prywatnej do ryczałtu za przejazdy). Nie zwalnia to jednak pracodawcy należącego do sektora prywatnego z obowiązku zwrotu pracownikowi wszystkich kosztów poniesionych przez pracownika, zresztą jak to ma miejsce również w odniesieniu do podróży służbowych realizowanych w ramach sfery budżetowej. Konieczne jest jednak w tym przypadku wykazanie przez pracownika faktycznego poniesienia w związku z realizacją zadania służbowego kosztów wyższych niż zostały określone w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub w umowie o pracę, tj. ich pełne udokumentowanie.

Zobacz szkolenia: