Służba bhp jest wyodrębnioną komórka organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa pracodawcy zatrudniającego więcej niż 100 pracowników. W komórce tej mogą być zatrudniani wyłącznie pracownicy o kwalifikacjach ściśle określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2.09.1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 1997 r. Nr 109, poz. 704 ze zm.).
Przepisy rozporządzenia w sposób jednoznaczny określają nazwy stanowisk w służbie bhp oraz wymogi kwalifikacyjne, których spełnienie jest niezbędne do objęcia danego stanowiska.
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, pracowników służby bhp zatrudnia się na stanowiskach: inspektorów, starszych inspektorów, specjalistów starszych specjalistów oraz głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.
Natomiast stosownie do § 4 ust. 2 rozporządzenia, pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:
1) inspektorem ds. bhp może być osoba posiadająca zawód technika bhp,
2) starszym inspektorem ds. bhp może być osoba posiadająca:
a) zawód technika bhp oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub
b) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp,
3) specjalistą ds. bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,
4) starszym specjalistą ds. bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,
5) głównym specjalistą ds. bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.
Zawarty w § 4 ust 1 rozporządzenia wykaz stanowisk jest katalogiem zamkniętym. Wymienione w nim nazwy stanowisk nie mogą być modyfikowane. Pracodawca nie może więc w ramach służby bhp tworzyć stanowisk nie przewidzianych w przedmiotowym wykazie, czy też zatrudniać w niej pracowników niespełniających określonych wymagań kwalifikacyjnych.
Tym samym, zatrudnienie w służbie bhp pracownika nieposiadającego co najmniej dyplomu technika, na stanowisku „referent ds. bhp”, nie odpowiada wymogom wspomnianego rozporządzenia.
Jednocześnie okres zatrudnienia w służbie bhp osoby, o której mowa w zapytaniu, przed ukończeniem technikum o profilu bhp nie mógłby być zaliczony do stażu niezbędnego do pełnienia w przyszłości najwyższych stanowisk w służbie bhp. Staż ten może być wypracowany wyłącznie w okresie zatrudnienia na jednym ze stanowisk wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia przez pracownika posiadającego już wymagane wykształcenie (średnie lub wyższe) o profilu bhp.
W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę w służbie bhp odpowiednim stanowiskiem, pozwalającym na zdobycie omawianego stażu, będzie inspektor ds. bhp (pracownicy z wykształceniem średnim lub wyższym o profilu bhp) bądź starszy inspektor ds. bhp (pracownicy z wykształceniem wyższym o profilu bhp).
Zob. również: „W jaki sposób zdobyć staż potrzebny do zatrudnienia w służbie bhp”