Wystąpienie, które skierowano do pracodawcy, jest prawidłowe. W jednostkach stosujących ustawę o pracownikach samorządowych stan zatrudnienia nie ma znaczenia dla obowiązku utworzenia regulaminu wynagradzania.
Zgodnie z art. 772 § 1 pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nie objętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. Podmiotem ustalającym treść regulaminy wynagradzania jest pracodawca, jednak jeżeli pracodawca jest objęty zakresem działania zakładowej organizacji związkowej, pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania. Wskazana regulacja nie odnosi się jednak do podmiotów, które stosują przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zmianami oraz z 2011 r. Nr 201, poz. 1183). Otóż w odniesieniu do takich podmiotów źródłem obowiązku ustalenia Regulaminu Wynagradzania jest art. 39 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, w świetle którego pracodawca w regulaminie wynagradzania określa wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych oraz szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego w odniesieniu do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. W regulaminie wynagradzania pracodawca samorządowy może również określić warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa oraz warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego i dodatku specjalnego.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że problematyka opracowania regulaminu wynagradzania została uregulowana w ustawie o pracownika samorządowych w sposób szczególny w stosunku pracy rozwiązań wynikających z Kodeksu pracy. W takim ujęciu podkreślenia wymaga, że liczba pracowników zatrudnianych przez pracodawcę samorządowego nie ma żadnego znaczenia dla obowiązku opracowania regulaminu wynagradzania. Uwagę zwraca również odmiennych zakres przedmiotowy regulaminu wynagradzania w podmiocie stosującym ustawę o pracownikach samorządowych oraz regulaminu wynagradzania opartego na art. 772 § 1 Kodeksu pracy.
Kolejnym przykładem szczególnego charakteru regulaminu wynagradzania w podmiotach, w których znajduje zastosowanie ustawa o pracownika samorządowych, jest również brak obowiązku uzgodnienie jego treści z zakładowymi organizacjami związkowymi, jeżeli prowadzą one działalność u danego pracodawcy. Ustawa o pracownika samorządowych nie zawiera bowiem takiego wymogu, jak wynikający art. 772 § 4 Kodeksu pracy w odniesieniu do pozostałych pracodawców.
Zobacz szkolenia: