17.02.2016 r.
1 min

Przejęcie pracowników w trybie art. 23 ze znaczkiem 1 Kodeksu Pracy a obowiązki płatnika zaliczki na poczet podatku dochodowego

Ekspert PCKP

Skopiuj link
17.02.2016r.
1 min

Powyższe nie budzi wątpliwości w przypadku, gdy stosunek zobowiązaniowy pomiędzy pracodawcą a pracownikami trwa przez cały rok podatkowy. Wątpliwości powstają natomiast w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego zmienia się pracodawca, a przejęcie pracowników następuje w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Jak wynika z treści tego przepisu, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Uznać więc należy, iż powyższy zapis wprowadza „sukcesję” w ramach obowiązków związanych z nawiązanymi stosunkami pracy, a obowiązki nałożone na płatnika nie ustają, lecz przechodzą na nowego pracodawcę. Pracodawca przejmujący pracowników ma więc obowiązek dokonywania obliczenia należnych zaliczek na podatek dochodowy, a po zakończeniu roku podatkowego – złożenia wszelkich deklaracji i informacji za cały rok podatkowy.

Przypomnieć również należy, iż wszystkie oświadczenia złożone przez pracowników „staremu” pracodawcy są wiążące i powinny być uwzględniane przy poborze zaliczek.