W przypadku gdy strony nie uczyniły zadość temu obowiązkowi i nie określiły w umowie sposobu potwierdzenia liczby godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi, przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi przedkładać będzie w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzeniami, informację o liczbie godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi (art. 8b ust. 2 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę).
W przypadku gdy umowa zlecenia lub o świadczenie usług, do której na podstawie art. 750 k.c. stosuje się przepisy o umowie zlecenia, nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej to zgodnie z art. 8b ust. 3 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę zleceniodawca lub usługodawca przed rozpoczęciem wykonywania umowy, potwierdza przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej ustalenia co do sposobu potwierdzania liczby godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi.
Przepisy ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę stanowią wyłącznie o obowiązku określenia sposobu potwierdzenia czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi. Nie wyjaśniają natomiast, w jaki sposób przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi powinien potwierdzić czas, przez który rzeczywiście wykonywał obowiązki wynikające z zawartej umowy, jak również w jaki sposób zleceniodawca bądź usługodawca może zweryfikować treść informacji przekazywanych przez zleceniobiorcę bądź usługobiorcę.
Do potwierdzenia czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi mogą zostać posiłkowo wykorzystane karty ewidencji czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi, odpowiadające treścią kartom ewidencji czasu wykonywania pracy, o których mowa w § 8 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 roku, Nr 62, poz. 286 z póź. zm.).
Karta ewidencji czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi powinna w tym ujęciu obejmować informacje o dniach, w których przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi wykonywał umowę, ze wskazaniem dokładnej godziny rozpoczęcia i zakończenia wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi. Karta powinna mieć charakter indywidualny. Może ona mieć formę pisemną, dokumentową bądź elektroniczną.
Prowadzenie karty ewidencji czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usług podobnej do karty ewidencji czasu pracy ma uzasadnienie praktyczne i ustawowe. Taka ewidencja daje bowiem jednoznaczny i obiektywny obraz czasu, przez który przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi wykonywał umowę. Zebranie tak szczegółowych danych wydaje się również celowe z uwagi na ryzyko wystąpienia sytuacji spornych, szczególnie w początkowym okresie obowiązywania nowych rozwiązań. Ten sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia bądź świadczenia usługi ułatwia ponadto realizację obowiązku przechowywania dokumentów dotyczących czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi. Stosownie bowiem do dyspozycji art. 8 c ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę przedsiębiorca albo inna jednostka organizacyjna, na rzecz której jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi, przechowuje dokumenty określające sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług oraz dokumenty potwierdzające liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług przez okres 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.
Karty ewidencji czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi nie może natomiast stanowić lista obecności rozumiana jako dokument, które treść potwierdza wyłącznie obecność zleceniobiorcy bądź usługobiorcy w dniu, w którym widnieje jego podpis na liście. Lista obecności nie odnosi się natomiast do liczby godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi, a taki właśnie miernik przyjmują nowe rozwiązania prawne dla oceny czy wynagrodzenie należne zleceniobiorcy lub usługobiorcy odpowiada co najmniej minimalnej stawce godzinowej.
Innym sposobem informowania zleceniodawcy lub usługodawcy o czasie wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi jest złożenie przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi oświadczenia w tym przedmiocie. Powinno ono obejmować dokładne informacje o czasie wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi. Oświadczenie może zostać złożone przy wykorzystaniu formy pisemnej, elektronicznej, jak i dokumentowej. Należy jednak zauważyć, iż omawiany sposób informowania o czasie wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi nie daje realnej możliwości zweryfikowania liczby godzin wykonywania zlecenia bądź świadczenia usługi. Przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi składa bowiem wyłącznie oświadczenie w przedmiocie czasu, przez który wykonywał zlecenie lub świadczył usługi, ale go nie ewidencjonuje.
Za w pewnej mierze dyskusyjny należy uznać sposób potwierdzania czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usług polegający na informowaniu zleceniodawcy lub usługodawcy o rozpoczęciu oraz zakończeniu wykonywania czynności objętych zleceniem lub świadczeniem usług za pomocą wiadomości SMS lub MMS bądź e-mailem. Co prawda pozwala on na ustalenie czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi, jednakże nie jest w pełni przejrzysty oraz jest niepraktyczny. Utrudniona jest także możliwość archiwizacji dokumentów dotyczących czasu wykonywania zlecenia lub świadczenia usługi. Adresat nie zawsze bowiem dysponuje środkami technicznymi umożliwiających archiwizacje udzielonych w ten sposób informacji.