PIT-11 stanowi podstawową informacją o przychodach, dochodach, kosztach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych i składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Płatnik ma obowiązek sporządzić taką deklarację dla każdego podatnika. Przekazuje się ją do administracji skarbowej oraz podatnikowi.
Obowiązek sporządzenia i przekazania omawianej deklaracji wynika z art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podmioty zobowiązane do sporządzenia i przekazania deklaracji PIT-11 za 2024 rok muszą złożyć je do urzędów skarbowych drogą elektroniczną najpóźniej do końca stycznia 2025 roku. Na podstawie uzyskanych danych KAS przygotuje wstępnie zeznanie roczne podatnika.
Termin przekazania tych deklaracji pracownikom upływa natomiast z końcem lutego 2025 roku. Przepisy nie określają formy, w jakiej pracownicy powinni otrzymać PIT-11. Może być on wydany pracownikowi bezpośrednio bądź wysłany listem poleconym. Może być też przekazany w formie elektronicznej. Płatnik powinien zadbać o to, aby uzyskać od pracownika potwierdzenie, że otrzymał on dokument w terminie.