13.01.2017 r.
7 min

Okresy nieskładkowe w treści świadectwa pracy

Ekspert PCKP

Skopiuj link
13.01.2017r.
7 min

Obowiązek wskazania okresów nieskładkowych

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. z 1996 r., nr 60, poz. 282 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, w świadectwie pracy, oprócz informacji określonych w art. 97 § 2 Kodeksu pracy, zamieszcza się informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i uprawnień z ubezpieczenia społecznego, dotyczące okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty.

Obowiązek wskazania w świadectwie pracy okresów nieskładkowych wzmacnia stanowiący załącznik do rozporządzenia wzór świadectwa pracy. Wynika z niego, iż w ustępie 4 pkt 10 świadectwa pracy powinny zostać wyszczególnione okresy nieskładkowe przypadające w okresie zatrudnienia, uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty.

Okresy nieskładkowe

W celu zdefiniowania okresów nieskładkowych odwołać się należy do przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. z 2016 roku, poz. 887 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o emeryturach i rentach. 

Jak wynika z art. 7 ustawy o emeryturach i rentach okresami nieskładkowymi są okresy:

  1. pobierania:
    1. wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wypłaconego na podstawie przepisów Kodeksu pracy,
    2. zasiłków z ubezpieczenia społecznego: chorobowego lub opiekuńczego,
    3. świadczenia rehabilitacyjnego,
    4. świadczeń wymienionych w lit. b i c po ustaniu obowiązku ubezpieczenia;
  2. pobierania renty chorobowej po ustaniu zatrudnienia w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa obowiązującego w danym zawodzie lub po ustaniu obowiązku ubezpieczenia społecznego z innego tytułu;
  3. niewykonywania pracy po ustaniu zatrudnienia, jeżeli za te okresy, na podstawie przepisów Kodeksu pracy, zostało wypłacone odszkodowanie;
  4. przypadające przed dniem nabycia prawa do emerytury lub renty okresy urlopu wychowawczego, urlopu bezpłatnego udzielonego na podstawie przepisów w sprawie bezpłatnych urlopów dla matek pracujących opiekujących się małymi dziećmi, innych udzielonych w tym celu urlopów bezpłatnych oraz okresy niewykonywania pracy – z powodu opieki nad dzieckiem:
    1. w wieku do lat 4 – w granicach do 3 lat na każde dziecko oraz łącznie – bez względu na liczbę dzieci – do 6 lat,
    2. na które ze względu na jego stan fizyczny, psychiczny lub psychofizyczny przysługuje zasiłek pielęgnacyjny – dodatkowo
      w granicach do 3 lat na każde dziecko;
  5. przypadające przed dniem nabycia prawa do emerytury lub renty okresy opieki pielęgnacyjnej nad inwalidą wojennym zaliczonym do I grupy inwalidów lub uznanym za całkowicie niezdolnego do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, sprawowanej przez członka jego rodziny
    w wieku powyżej 16 lat, który w okresie sprawowania opieki nie osiągnął przychodu przekraczającego miesięcznie połowę najniższego wynagrodzenia;
  6. przypadające przed dniem nabycia prawa do emerytury lub renty okresy niewykonywania pracy, w granicach do 6 lat, spowodowane koniecznością opieki nad innym niż dziecko członkiem rodziny zaliczonym do I grupy inwalidów lub uznanym za całkowicie niezdolnego do pracy oraz do samodzielnej egzystencji albo uznanym za osobę niepełnosprawną
    w stopniu znacznym, sprawowanej przez członka jego rodziny w wieku powyżej 16 lat, który w okresie sprawowania opieki nie osiągnął przychodu przekraczającego miesięcznie połowę najniższego wynagrodzenia;
  7. urlopu bezpłatnego oraz przerw w zatrudnieniu w razie nieudzielenia urlopu bezpłatnego małżonkom pracowników skierowanych do pracy
    w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych,
    w stałych przedstawicielstwach przy Organizacji Narodów Zjednoczonych
    i w innych misjach specjalnych za granicą, w instytutach, ośrodkach informacji i kultury za granicą;
  8. nauki w szkole wyższej na jednym kierunku, pod warunkiem ukończenia tej nauki, w wymiarze określonym w programie studiów;
  9. studiów doktoranckich i aspirantury naukowej w wymiarze określonym
    w decyzji o ich utworzeniu;
  10. asystenckich studiów przygotowawczych;
  11. dokształcania zawodowego lekarzy w klinikach akademii medycznych
    i oddziałach instytutów naukowych w charakterze wolontariusza –
    w granicach do 1 roku;
  12. pobierania zasiłku przedemerytalnego i świadczenia przedemerytalnego;
  13. udokumentowanej niezdolności do pracy, za które wypłacone zostały
    z Funduszu Pracy: zasiłki dla bezrobotnych, zasiłki szkoleniowe lub stypendia.

Katalog okresów nieskładkowych z art. 7 ustawy o emeryturach i rentach ma charakter zamknięty. Oznacza to, iż w świadectwie pracy jako okresy nieskładkowe nie mogę być ujawnione inne okresy niż wskazane w art. 7 ustawy o emeryturach i rentach. W szczególności w tym punkcie nie wskazuje się nieobecności nieusprawiedliwionych oraz nieobecności usprawiedliwionych niepłatnych.

Jak wskazać okresy nieskładkowe w świadectwie pracy?

Pracodawca obowiązany jest zamieścić w świadectwie pracy wszystkie okresy nieskładkowe, które miały miejsce w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo. Ponadto wskazując okresy nieskładkowe pracodawca powinien podać w porządku chronologicznym daty ich rozpoczęcia, jak i zakończenia (w obu przypadkach wskazując dzień, miesiąc, rok). Nie powinien natomiast zamieszczać informacji o podstawie uznania danego okresu za nieskładkowy, jak również określać rodzaju okresu nieskładkowego, jaki przypadał w trakcie zatrudnienia.

Jeżeli okresów nieskładkowych było wiele, dopuszczalne jest zamieszczenie informacji o nich w załączniku stanowiącym integralną część świadectwa pracy. W takim przypadku w ust. 4 pkt 10 świadectwa pracy należy zamieścić informację o załączniku ze wskazaniem liczby jego stron lub pozycji. Załącznik powinien być w taki sposób opisany, aby możliwe było jego powiązanie ze świadectwem pracy.

Radca Prawny

Dominika Zarzycka-Dudek

[email protected]

 

Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta

[email protected]