10.01.2011 r.
3 min

Określenie miejsca wykonywania pracy w umowie o pracę – ogólne czy szczegółowe?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
10.01.2011r.
3 min

Posługując się przykładem warto odwołać się do sytuacji, w której umowa o pracę jako miejsce wykonywania pracy wskazuje nazwę wydziału zakładu pracy, bez wskazania jego adresu, podczas gdy pracodawca funkcjonuje w kilku lokalizacjach znajdujących się na terenie danej miejscowości.

Art. 29 par. 1 pkt 2 Kodeksu pracy nakłada na strony umowy o pracę obowiązek określenie w niej podstawowych danych mających wpływ na warunki zatrudnienia. Jednym z nich jest niewątpliwie miejsce wykonywania pracy, które z punktu widzenia podejmującego zatrudnienie może mieć zasadnicze znaczenie przy nawiązaniu stosunku pracy. Miejsce wykonywania pracy winno być wskazane w taki sposób, aby pracownik nie miał w odniesieniu do jego lokalizacji jakichkolwiek wątpliwości.

W zależności od rodzaju obowiązków, jak również sposobu ich realizacji, miejsce wykonywania pracy można wskazać poprzez odwołanie się do (co najmniej) nazwy miejscowości, w której świadczona jest praca. Taki zapis będzie właściwy, jeśli pracodawca organizuje pracę w jednej lokalizacji na terenie danego miasta czy miejscowości. Z drugiej strony należy zwrócić uwagę na inny przypadek, w którym praca odbywa się na terenie jednej miejscowości, ale w różnych lokalizacjach. W takiej sytuacji, aby sprostać wymaganiom stawianym przez powołane uregulowania prawne, należy precyzyjnie podać adres miejsca, w którym pracownik wykonuje pracę, poprzez wskazanie nazwy miejscowości oraz przytoczenie nazwy ulicy. Jeżeli z kolei praca świadczona jest na terenie kilku lokalizacji w jednej miejscowości prawidłowym będzie wskazanie konkretnie tych lokalizacji.

Miejsce pracy należy rozważać zarówno w kontekście prawa pracownika do zwrotu kosztów wyjazdów służbowych, które może on odbywać na polecenie pracodawcy, jak również w odniesieniu do warunku umowy o pracę mającego wpływ na podjęcie decyzji o nawiązaniu stosunku pracy ze względu na dogodność komunikacyjną czy inne warunki, których spełnienie dało podstawę pracownikowi do zaakceptowania miejsca świadczenia pracy.

Odnosząc się do kwestii podniesionej na wstępie artykułu należy zaznaczyć, że w umowie o pracę należy zatem, oprócz przytoczenia nazwy wydziału wskazać także jego lokalizacje w miejscowości (ze wskazaniem jej adresu, w którym pracownik będzie wykonywał swoje obowiązki). Warto jednocześnie dodać, aby w ramach oszczędności nie poprzestać jedynie na wskazaniu w omawianym przypadku , nazwy miejscowości bez dokładniejszego wskazania adresu miejsca wykonywania pracy. Umowa może w ten sposób określać miejsce wykonywania pracy tylko wtedy, gdy praca w sposób ciągły odbywa się na terenie konkretnej miejscowości, a rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika powoduje, że brak jest możliwości precyzyjnego określenia miejsca wykonywania pracy w zawieranej w umowie o pracę.